Als lezer opgesloten in een chaos

Atse 19 december 2020
Chris McGeorge wordt in de media omschreven als de koning van de locked room mystery's. Na eerder boeken zoals Tik tak en Kiekeboe, is hij terug met zijn nieuwe thriller Op Slot.

In Op Slot volgen we Cara die opgesloten zit voor moorden die zij niet gepleegd zou hebben. Het boek is verdeeld over drie delen met elk een eigen periode. In het eerste deel volgen we Cara die overgeplaatst wordt naar een hypermoderne gevangenis
New Fern. Deze gevangenis heeft de modernste technische snufjes. Ondanks dat wordt op een nacht de celgenoot van Cara vermoord terwijl de deur continu op slot is geweest. Verdachte nummer 1 is natuurlijk Cara. Het is aan Cara om te bewijzen dat zo de moord niet heeft gepleegd.

McGeorge had alle ingrediënten voor een spannende thriller maar door steeds bizarre plottwists is hij vastgelopen in een soort van chaos. Het laatste deel was zo chaotisch dat mij inziens hij het complete overzicht kwijt is geraakt om het verhaal tot een goed einde te brengen. Het begin was zeker spannend, het middenstuk was uitermate saai door een langdradige uiteenzetting van het leven in een soort van isoleercel en het einde was er en als chaos. Voor mij als lezer heb ik mij er snel doorheen gelezen om er van af te zijn.

McGeorge heeft zijn naam als koning van de locked mystery boeken voor mij niet waar kunnen maken. Ik voelde mij als lezer eerder opgesloten en werd gemarteld op het einde.

Het boek krijgt van mij twee sterren (**)

Meer recensies van Atse