Mooi debuut, maar spanning ontbreekt

Atse 02 juni 2020
De Therapeut is de debuutthriller van de Noorse schrijfster Helene Flood. Naast auteur is zij ook psycholoog en wetenschapper. Haar debuut heeft de Noorse bestseller lijsten bestormd en de rechten van het boek zijn aan meerdere landen verkocht. In het boek komt duidelijk de psychologisch achtergrond van Flood naar voren.

Het verhaal gaat over Sara die een psycholoog is met een thuispraktijk in deze praktijk behandeld zij voornamelijk jongeren. Samen met haar partner, Sigurd, hebben zij sinds kort een woning betrokken die voorheen van de opa van Sigurd was. Sara en Sigurd zijn de woning aan het opknappen en dat heeft een negatieve invloed op hun relatie. Op een dag verdwijnt Sigurd als hij een weekend weggaat met vrienden. Vanaf dat moment verandert ook alles van Sara. Kan zij het huis, de rechercheurs en zelf haar eigen gedachten nog wel vertrouwen?

Helene Flood heeft een bijzondere schrijfstijl aan het boek meegegeven. De grote van hoofdstukken variëren heel erg. Van hele lange hoofdstukken naar hele korte hoofdstukken. Datzelfde was het geval met zinnen. Dit kan van invloed zijn op de leeservaring.
Het boek is volledig vanuit het perspectief van Sara geschreven. Het draait volledig op haar belevingen en gevoelswereld. Dit wordt erg gedetailleerd beschreven waardoor sommige passages in het boek als “traag” kunnen worden ervaren. Wel merk je duidelijk de psychologische achtergrond van de auteur. Daarnaast heeft de auteur gebruikgemaakt van cursieve stukken in het boeken. Deze stukken zijn flashback als Sara terugdenkt aan haar verleden. Zo kom je steeds meer te weten over Sara.

Op de cover heeft de uitgeverij “thriller” gezet, maar de spannende momenten in het boek vond ik erg spaarzaam. De metafoor voor dit boek is een rivier. Deze kabbelt wat voort en zo nu en dan is er een stroomversnelling met wat spanning. Hierdoor komt het boek niet goed uit de verf. Het plot daarentegen vond ik wel verrassend.

Het boek heeft mij niet compleet kunnen overtuigen. Het verrassende plot was te weinig/tekort om de voorgaande 300 pagina’s “goed” te maken.

Het boek krijgt van mij: *** (drie sterren)

Meer recensies van Atse