Zeer boeiende rechtbankthriller

Atse 04 juni 2020
“De laatste Stem” is de nieuwste rechtbankthriller van de Amerikaan Graham Moore. Moore begon te werken als geluidstechnicus voordat hij schrijver werd. Hij heeft scenario’s geschreven voor de serie “10 things I hate about you” en de met diverse prijzen bekroonde film “The Imitation Game. Zijn ouders zijn allebei advocaat en ik vermoed dat die ervaringen terugkomen in dit boek.

Tien jaar geleden werd Bobby Nock berecht voor de moord op Jessica Silver. De jury destijds tegen alle verwachtingen Bobby vrijgesproken. Een van de juryleden, Maya Seale, was overtuigd van zijn onschuld en heeft de andere juryleden overtuigd van zijn onschuld. Tegenwoordig werkt Maya als advocaat en wordt zij na een zitting benaderd door een mede-jurylid van destijds. Hij geeft haar te kennen dat hij bewijs heeft gevonden dat ze destijds een fout hebben gemaakt met de vrijspraak van Bobby. Dit wil hij bewijzen door met alle juryleden van destijds samen te komen in een hotel. Tijdens deze samenkomst wordt dit jurylid op de hotelkamer van Maya vermoord en wordt Maya gezien als verdachte nummer 1. Kan Maya haar onschuld bewijzen en kan zij achterhalen wat het bewijs is?

Graham Moore heeft een boeiende rechtbankthriller geschreven. Het Amerikaanse rechtssysteem wordt op een duidelijke wijze uitgelegd waardoor het systeem makkelijk te begrijpen is. Het verhaal speelt zich af in twee tijdzones namelijk 2009 en tien jaar later namelijk 2019. Het verhaal wordt verteld van de perspectieven van de verschillende juryleden. Zo kom je beetje bij beetje meer te weten. Hierdoor wil je door blijven lezen en is het echt een pageturner.

Ondanks deze lovende woorden ben ik wel kritisch op het plot. Deze zag ik al ver van te voren aankomen. Mijn inziens is het plot niet origineel en is dit al vaker gedaan in films en series.
Gezien ik geen spoilers wil geven zal ik hier verder niet over schrijven.

Het boek vond ik erg boeiend. Ben je fan van legal thrillers dan is dit boek een aanrader.
Het Amerikaanse rechtssysteem wordt op een boeiende wijze beschreven en door de schrijfwijze van de auteur kan je het duidelijk voor je zien. Het minpunt voor mij is het plot.

Daarom heb ik het boek met **** (vier sterren) beoordeeld.

Meer recensies van Atse