Heerlijke whodunit thriller!

axellesbooks 19 maart 2020
In de Mitford Moorden krijgt de arme Louisa Cannon in 1920 een job als kindermeisje en helpster in het huishouden van de familie Mitford die overigs wel heel rijk zijn. In een trein wordt overdag een moord gepleegd en Louise en Nancy (oudste Mitford-dochter) zijn hierin betrokken voor de een of andere reden. De grote vraag van het verhaal: wie heeft de moord gepleegd en is iedereen wel wie hij zegt te zijn?

Deze thriller is een whodunit die gebaseerd is op ware gebeurtenissen volgens de flap. Dit trok direct mijn aandacht want ware gebeurtenissen zijn altijd toch altijd net iets spannender. Nu, dit voel je wel niet ontzettend hard tijdens het lezen wat ik ergens een beetje jammer vond, maar er staat wel een historische noot op het einde wat ik dan weer fantastisch vind.

Hoe dan ook, De Mitford Moorden is zeker een spannend verhaal. Alles verloopt natuurlijk wat trager, maar het is zeker niet storend. Het speelt zich natuurlijk af in 1920 en toen hadden ze natuurlijk minder middelen om een moord op te lossen. Denk maar aan DNA onderzoek en dergelijke.

De plot is verassend. Mijn nummer 1 verwachting van dit boek was dat ik al snel zou door hebben wie de dader is omdat het zich afspeelt in 1920. Mijn vermoeden was dat het er vingerdik ging op liggen, maar beeld je maar niets in. Het is niet omdat het zich afspeelt in de jaren 20 dat het daarom vanzelfsprekend zou zijn of saaier. Nee hoor, het kwam als een echte verassing aan. Dit is zeker goed gedaan van Fellowes!

Wat ook opviel tijdens het lezen is dat de schrijfstijl wel ontzettend goed past bij de sfeer van het boek en het jaar. De taal is ietwat ouderwetser en de zinnen voelen aan alsof je een Jane Austen aan het lezen bent. Althans, dat gevoel had ik toch. Dit gaf echt een extra dimensie tijdens het lezen.

De Mitford Moorden is trouwens het eerste deel in deze serie en er zouden 6 delen van komen! Het tweede deel De Mitford Moorden: Pamela, is recentelijk ook uitgekomen in het Nederlands dus dat is ideaal om direct verder te kunnen lezen! Elk deel zou over een andere zus van de Mitford familie gaan.

Deze whodunit krijgt een welverdiende vier sterren van mij. Geen idee wat me weerhoudt om het geen vijf sterren te geven, maar vier voelt gewoon het beste aan. Dit boek is zeker een aanrader als je houdt van boeken die zich in het verleden afspelen!

Meer recensies van axellesbooks