Boeiend verhaal

axellesbooks 05 juni 2019
Dit boek gaat over dominee Willie Maxwell in Alabama en hij is verdacht in de moord op vijf familieleden. Zijn advocaat, Big Tom, probeert hem vrij te spreken. Op de begrafenis van zijn laatste slachtoffer, wordt hij koelbloedig vermoord. En dan probeert Big Tom die dader vrij te spreken. En wat heeft Harper Lee hiermee te maken? Wel, zij wil over de zaak een boek schrijven, de opvolger voor haar boek "To kill a mockingbird".

Het boek is opgedeeld net zoals de titel het zegt. Eerst is het woord aan de moordenaar, dan de advocaat en ten slotte, de schrijver. In het eerste deel zat er iets te veel achtergrondinformatie wat betreft de levensverzekeringen in Amerika. Na een paar zinnen had ik wel al door wat het was en hoe het in elkaar zat. Idem met het politiek stuk in het deel van de advocaat. Die delen mochten voor mij toch flink ingekort worden. Hierdoor raakte ik de feeling met het boek wat kwijt en vroeg ik me af: "Hoe lang duurt het nog voor er een leuk stuk aankomt?".

Nu, al bij al was het toch een interessant boek om te lezen. De schrijfstijl kon mij wel bekoren en de spannendere stukken waren ook echt spannend. Het was zeer interessant ook om het boek vanuit verschillende perspectieven te lezen. Het meest interessante deel was voor mij toch wel het laatste, die over Harper Lee zelf. Dit deed mij de voorgaande delen beter snappen. Het was boeiend om haar strijd met het schrijven te zien aangaan, hoe ze toch maar probeerde en probeerde. Dit was ook het enige stuk in het boek waar ik de te vele achtergrondinformatie juist wel interessant vond.

Een leuke extra aan dit boek is het beeldmateriaal in het midden. Dit gaf een beter beeld over de personages in dit boek en zorgde er dan ook voor dat ik ze beter kon voorstellen. Ook de verwijzingen doorheen het hele boek naar de noten achterin het boek deed het verhaal veel geloofwaardiger overkomen. Pluspunten!

Het verhaal kwam misschien wel wat trager op gang, en niet elke informatie was voor mij even van belang, toch heb ik genoten van dit boek. En heb ik ook zin gekregen om 'To kill a mockingbird" eindelijk van mijn nog-te-lezen-stapel te nemen en te lezen!

3,5/5 sterren.

Meer recensies van axellesbooks