Mooi boek

axellesbooks 10 oktober 2020
Voor verdriet heeft niemand tijd gaat over Liv en Emerald die elkaar leren kennen op school. Liv is verhuisd en is nieuw op school. Ze stapt op Emerald af maar die moet niet veel van haar weten. Ze wil namelijk geen vrienden, want het verlies dat ze lijdt, wil ze alleen lijden. Liv zet hoe dan ook door want ze begrijpt het niet. Na verloop van tijd worden ze vriendinnen maar niet alles loopt zoals het zou moeten en gooien geheimen roet in de vriendschap tussen de twee.

De centrale thema’s in dit boek zijn vriendschap, zelfmoord(gedachtes) en omgaan met verdriet/rouwen. Deze komen uitvoerig aan bod en zijn goed naar voren gebracht. Het is makkelijk om in te leven in het verhaal, desondanks het soms wat zwaardere materie is. De auteur springt respectvol om met deze thema’s en zijn goed beschreven. Dit is een pluspunt want het kan al snel voelen alsof er iets bewezen moet worden of dat zo’n dingen gebruikt worden als een gemakkelijk plot. Dat is hier zeker niet het geval.

In het begin van het boek worden wel wat onnodige dingen herhaald waardoor het boek wat moeilijker was om in te komen. De eerste twee hoofdstukken gaan over Liv en Esmerald die elkaar voor het eerst ontmoeten, met nog wat extra informatie ook maar specifiek wil ik heb hebben over de ontmoeting. Er wordt namelijk twee keer hetzelfde verteld, enkel vanuit een ander perspectief. Dit zorgde ervoor dat het zeer repetitief was om het te lezen en ik mezelf moest doorzetten om verder te gaan lezen. Ik denk dat een algemene verteller hier dan beter was geweest, of het gewoon enkel vanuit één perspectief te laten vertellen. En de ander dan erop laten terugblikken voor een klein moment. Dit was niet echt prettig lezen.

Ook is er een gedetailleerde beschrijving van Emerald die een blogpost schrijft met welke reactie ze erop krijgt. Op de volgende pagina staat dan nog eens de blogpost in een blogpost opmaak, inclusief de reactie. Dit was wat onnodig want alles in de blogpost was ervoor al beschreven waardoor het wat saai was om nog eens hetzelfde te gaan lezen.

Deze twee elementen zorgden ervoor dat de start moeilijk was voor dit boek te lezen. Maar, eens je door dat stuk bent, is het wel eens stuk beter en gebeurt dit ook niet meer. Wat na dit komt is wel echt de moeite waard om te gaan lezen.

De plot kan wat dramatisch overkomen, maar verder is dit boek wel goed. De twee hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, de schrijfstijl is zeer vlotjes waardoor je er gewoon door vliegt en de verhaallijn is zeer mooi. Het is niet enkel mooi, maar ook wel zeer heftig met momenten dus als je niet tegen zelfmoord(gedachten) kan, raad ik je aan dit niet te lezen. Verder raad ik het je wel aan.

Dit Young Adult boek krijgt 3,5 sterren. Het kaart moeilijke gedachtes aan die tieners kunnen hebben, maar die enigszins ook wel herkenbaar kunnen zijn. Het leest vlotjes en is ondanks de voor mijn valse start, toch wel een goed boek!

Meer recensies van axellesbooks