Zelden las ik een boek dat mij zo geraakt heeft. Het boek vertelt over een Duitse familie die achtereenvolgens het keizerrijk, de Eerste Wereldoorlog, de Weimar republiek, het nazi regime, de DDR, de Wende en Democratie meemaakte. Hoe het politieke landschap het leven van deze mensen kleurde, zonder dat ze er zelf voor kozen.
We volgen de zoon van een groente kweker die professor wordt en zijn gezin in geldelijke voorspoed kan laten leven. De Eerste Wereldoorlog bracht verandering daarin. De Weimarrepubliek was in het begin zwaar maar bracht uiteindelijk voorspoed in de lichte jaren ‘20. Na de beurscrash was het gedaan met vrolijkheid en voorspoed. Er kwam werkeloosheid en Hitler kwam aan de macht. De nazi’s drongen in alle facetten van het leven door. Datzelfde gold ook voor de DDR. De Wende bracht democratie.

Jan Konst schreef aan de hand van de geschiedenis van zijn schoonfamilie, met name van de oma van zijn vrouw die de hele 20 eeuw beleefde. Het resulteerde in een persoonlijk verhaal van mensen die nooit de geschiedenisboeken zullen bereiken. Maar dat maakt het juist zo bijzonder. Want hoe beleefden zij die tijden zonder politieke voorkeur? Hoe vergiftigde de politiek letterlijk en figuurlijk het land?

Het is een prachtig boek geworden, met mensen die de lezer in het hart sluit juist omdat deze mensen echt waren en zijn.

Reacties op: Prachtig

De wintertuin - Jan Konst