De schemertuin

Barisca 09 maart 2024
In Londen in een van de woonwijken staan twee huizen op de Eastbourne Road, nummer 77 en nummer 79. De huidige bewoners Winston en Bernice zijn buren maar kunnen elkaar niet uitstaan! Ze delen een tuin. Door foto’s uit het verleden zien ze dat het vroeger een mooie gemeenschapstuin was. Zal dit hun omgang veranderen?
Op dezelfde plek woonden jaren geleden andere mensen die een prachtige tuin maakten. Ook hen volgen we.

Deze twee verhaallijnen waarin deze tuin centraal staan maken samen een verhaal. Met mensen waarvan voorouders al generaties in Londen wonen en mensen die er nog niet heel lang wonen. De gemeenschapszin is een belangrijk thema in dit boek. Doordat het jaartal boven de hoofdstukken staat en de naam van degene waarover het hoofdstuk gaat, is het verhaal goed te volgen. Er komen veel personages in het boek voor, maar een aantal van hen spelen de hoofdrol.
Omdat de manier van schrijven beeldend is, is er goed een beeld te vormen van de buurt en de mensen die er wonen. Al is er natuurlijk ook ruimte voor eigen beleving.
Het boek komt langzaam op gang, maar daarna gaat het lezen vlot.

Sarah Nisha Adams is een schrijfster met een Engelse en Indiaanse achtergrond. Haar eerste boek De Troostbibliotheek was prachtig en ook met dit boek weet ze weer ze boeien.

Meer recensies van Barisca