origineel Baskerville Hall

Ali Standish – Het onwaarschijnlijke verhaal van Baskerville Hall

Arthur z’n familie heeft het zwaar en eigenlijk wil Arthur gaan werken in plaats van naar school gaan. Wanneer hij een plaats krijgt aangeboden op het prestigieuze Baskerville Hall kan hij zijn geluk niet op! Maar Baskerville Hall is niet zomaar een school. Het is anders dan anders en kan zelfs gevaarlijk zijn. Als Arthur en zijn vrienden tenslotte ook nog worden uitgenodigd voor een geheime groep de Klaver dan gaan alle remmen los. Voor de Klaver moeten ze spannende avontuurlijke proeven afleggen en dan is er ook nog een mysterie wat opgelost moet worden. Lukt het Arthur zonder dat hij van school wordt geschopt?

Arthur komt uit Schotland wat al maakt dat hij anders is dan de rest. Dat zijn familie dan ook nog geen cent te makken heeft, hij op het allerlaatste moment werd toegelaten en er geen kleding is voor speciale evenement maakt dat hij opvallend anders is.

Baskerville Hall is een spannende kostschool. Kostscholen spreken altijd wel aan, het idee dat je met je vrienden samen bent en avonturen beleeft maakt dat kostscholen door de jaren heen een mooi gegeven is voor schrijvers om juist daar mooie avonturen te beleven. Deze kostschool is anders dan anders met mysterieuze gebeurtenissen, geheimzinnige toelatingen en aparte leraren.

‘We begrijpen dat je risico’s moet nemen om kennis te vergaren. En we verwachten dat jullie die risico’s nemen.’

Wat een heerlijke schrijfstijl heeft Ali Standish in Baskerville Hall. Het verhaal gaat vlot en in elk hoofdstuk gebeurt er wel wat. Zijn vrienden hebben allemaal hun eigen interesses wat en voorkeuren wat er voor zorgt dat ze allemaal een eigen specialiteit hebben. Je ziet behoorlijk wat thema’s in het boek: armoede, alcoholisme, anders zijn, vriendschap en rechtvaardigheid.

Ik miste de ‘magie’ in dit boek. Het is natuurlijk geen magisch boek maar er komen wel onwaarschijnlijke dingen naar voren. Een Dodo, een wolf als waakhond en drakeneieren. Iets meer onwaarschijnlijke proefjes, machines of uitvindingen zou een fijne aanvulling zijn. Wie weet in deel 2?!

Het einde van het boek heb ik een hele tijd niet zien aankomen! Wat een plottwist was dat! Zo zie je maar, het is maar goed dat Arthur zo’n goede speurneus was want ik had geen idee.

Wat een origineel verhaal! Hele bijzondere personages, spannende avonturen, idiote vijanden en interessante lessen. De verhaallijn zit goed in elkaar met een fijne plottwist op het eind. Met recht een heerlijk boek en ik kan niet wachten op deel 2!

Meer recensies van beachhouseboeken