Een mooi spannend boek over een verschrikkelijk onderwerp.

rond 4 en 5 mei is dit natuurlijk een toepasselijk boek.
De Amsterdamse Hans wordt in de hongerwinter naar Texel gestuurd. In Amsterdam is er niks meer en op Texel is er nog genoeg. Ze gaan naar de oom van zijn beste vriend Herman. De oorlog lijkt daar ver weg, de oom van Herman is een ‘moffenvriend’, er is genoeg eten, geen controles maar niks is wat het lijkt.
In Stamppot met kogels komt de hongerwinter van ‘44/45 naar voren. Maar daarbij wordt de Russenoorlog op Texel besproken. En dat is een onderwerp waar ik nog nooit over gehoord heb. Laat staan gelezen. Het Duitse leger dat Nederland bezet hield bestond ook uit vrijwilligers en krijgsgevangen uit andere landen. De krijgsgevangenen hadden in gevangenkampen gezeten, aangezien ze daar onder erbarmelijke omstandigheden zaten was de optie om voor het Duitse leger te gaan vechten soms een uitweg voor een zekere dood. Ze waren niet trouw aan Hitler maar hadden hoop om de oorlog op deze manier te overleven. Het risico was dat als de oorlog was afgelopen ze in hun eigen Sovjetland (nu Georgië) als landverraders werden beschouwd en geëxecuteerd zouden worden. Om dit te voorkomen moesten ze opvallend in verzet komen. Op Texel werd dit de Russenoorlog.
Wat een enorm spannend boek! Joyce Pool heeft er een indrukwekkend kinderboek geschreven over een onderbelicht oorlogsonderwerp. Denk aan Hongerwinter, krijgsgevangen in het Duitse leger, Russenoorlog, verzet en Amsterdammers op Texel.
Een mooi boek over een verschrikkelijk onderwerp. Een must-read voor deze periode en kan naast Oorlogswinter van Jan Terlouw in de boekenkast staan.

Meer recensies van beachhouseboeken