Fictie en thriller,een perfecte combinatie

beja 15 november 2021
De Upgrade van Steven van Belleghem mocht ik lezen voor de #hebbanbuzz
Van Belleghem is ondernemer, professor marketing aan de Vlerick Business School, en ook docent aan de London Business School. Hij geeft lezingen over de hele wereld en schrijft vooral wetenschappelijke boeken, maar nu ook thrillers.
Het boek is tweede deel met Romy Bell in de hoofdrol. Ik heb helaas het eerste deel niet gelezen, maar De upgrade zou ook als standalone te lezen moeten zijn. Dit is ook zo al wordt het eerste boek wel eens aangehaald maar dat is verder niet storend. Stond in zijn eerste thriller Eternal de speurtocht naar eeuwig leven centraal, in De Upgrade richt hij zich op designerbaby’s en gepersonaliseerde virussen
Origineel dat het verhaal zich afspeelt in 2045.
Na de eerste paar hoofdstukken zit je er helemaal in. Het leest gemakkelijk en is meteen spannend.
Vier jaar na haar ontslag bij X-COM leidt Romy Bell een internationale organisatie die toeziet op het ethische kader bij medische ontwikkelingen. Het is 2045 en baby's op maat zijn allang geen uitzondering meer. (Enge ontwikkeling) Niet iedereen heeft goede bedoelingen.
Romy Bell doet onderzoek naar de ethische zaken op dit vlak, maar bij een undercoveroperatie in een DNA-lab in Londen ontdekken Romy en haar team iets anders: virussen op maat. Virussen die een bepaald deel van de bevolking treft of zelfs gewoon één bepaalde persoon. Waarom zijn ze gemaakt voor wie zijn ze bedoeld en wie zit er achter die gepersonaliseerde virussen. Als in Parijs de eerste dode valt moet Romy alles op alles zetten om de race tegen de klok aan te gaan om het virus klein te krijgen en de doelwitten te beschermen. De belangen voor Romy zijn dubbel, zowel professioneel als persoonlijk door het werk van haar man.
Wat een verhaal, je wordt het verhaal ingezogen en het laat je niet meer los. De technische gedeeltes worden door de auteur goed beschreven en uitgelegd zodat het verhaal ook zonder kennis van zaken goed leesbaar blijft. Ik lees meestal geen fictieboeken maar deze combinatie van fictie en thriller vond ik erg goed. Juiste verdeling ook.
Spanning verweeft met fictie en ontzettend origineel, ik heb genoten van het boek! Het einde is verrassend en geeft de mogelijkheid voor een vervolg.
Nu eerst op zoek naar het boek Eternal want daar ben ik nu ook erg benieuwd naar!

Meer recensies van beja