Prachtig en meeslepend

beja 02 november 2023
Erfgrond van Maria Turtschaninoff heeft een mooie omslag in een warmrode kleur die goed past bij het boek.
Wat een prachtig en meeslepend verhaal!
Je maakt kennis met soldaat Mats Mattsson, die in het midden van de 17e eeuw bezitneemt van het land, het landgoed Nevabacka, in Centraal-Österbotten, en het is de geschiedenis van hem en zijn nakomelingen, generatie na generatie.
Verteld als een soort familiekroniek. Steeds andere nakomelingen komen aan bod in de hoofdstukken, de personages die allemaal afstammelingen van elkaar zijn, zijn talrijk maar je raakt in iedereen geïnteresseerd.
Sfeervolle portretten die je meenemen in hun emotionele leven en relaties met het land.
Haar vermogen om de schoonheid van de natuur te beschrijven, zoals ze schrijft over de tuinen, velden, bossen en nabijgelegen moerassen, de flora en fauna, de wisseling van de seizoenen, het zonlicht door de bomen, de geuren en geluiden. Het is net alsof je er zelf bent en het zelf ervaart.
Erg mooi vond ik ook de pagina's er tussen met een tekening en een mooi gedicht of spreuk. Mooie zinnen ook die je raken zoals bijvoorbeeld deze: "Als je de laatste vossenbessenjam opeet die je moeder gemaakt heeft dan ben je niet langer de dochter van iemand”
Hele mooie schrijfstijl, je wordt meteen het boek ingezogen.
Eigenlijk kun je niet goed omschrijven hoe mooi het boek is, je moet het zelf lezen en ervaren.
Prachtig boek, een aanrader!

Meer recensies van beja