Sfeervol en prachtig verhaal

beja 19 juni 2023
Picknick bij Maanlicht is een boek dat verscheen in 1950 en is door Atlas Contact vertaald naar het Nederlands. Ik had geen idee wat ik precies kon verwachten van dit boek, maar ik ben zo blij dat ik het heb gelezen, het is een prachtig verhaal! Je merkt meteen op dat het geen recent geschreven boek is maar dat maakt het juist zo bijzonder en het geeft een bepaalde sfeer aan het verhaal. Het verhaal speelt zich af eind jaren veertig van de vorige eeuw. Het boek start met Dominee Borr die zijn preek aan het schrijven is voor de slachtoffers die onder de klif zijn omgekomen. Als lezer weer je dus meteen wat er gebeurd is, maar niet wie de slachtoffers en overlevenden zijn. De locatie waar het verhaal zich afspeelt is idyllisch. Het verhaal neemt je mee naar de dagen voor dit verschrikkelijke ongeval. Het beschrijft de gasten met al hun zwakheden, en over de bijzondere familie Siddal, de eigenaars van het hotel en hun personeel. Het boek heeft een fijne sfeer, de schrijfstijl en de originele inhoud maken het boek geweldig, ik wilde maar door blijven lezen ondanks dat het niet echt spannend is. Dit verhaal moet het hebben van de bijzondere personages en die zijn zo goed beschreven dat je aan sommige gewoon een hekel krijgt. Het is een heel uiteenlopend gezelschap en ze komen uit alle klassen van de samenleving. Door de vele personages moet je wel opletten tijdens het lezen. Ik heb genoten van dit verhaal en het boek zal nog wel even in mijn hoofd rondspoken en zeker een boek dat ik nog eens ga herlezen.
Aanrader en een fijn boek om in je koffer te stoppen om in de vakantie te lezen!

Meer recensies van beja