Een mooi, groot boek vol wetenswaardigheden

bettykiebert 21 februari 2021
Het Wonderlijke insectenboek is een groot boek: ruim 27cm x 37cm. De illustraties van insecten met en zonder omgeving en de bijzondere opmaak van de tekst nodigen uit tot bladeren, kijken en lezen. Wat staat erin: na een ode aan het insect volgt op een dubbele pagina de wetenschappelijke indeling van de klasse van insecten. Daarna geeft de schrijver per groep insecten een soort minicollege over bijvoorbeeld verdedigingsmechanismen, paargedrag, manieren van prooien vangen en de organisatie van kolonies.
De zeer nadrukkelijke vertelstijl waarin de lezer rechtstreeks wordt aangesproken en regelmatig grapjes worden gemaakt kan gaan irriteren maar de gegeven informatie is over het algemeen interessant genoeg om toch door te lezen. Erg leuk vond ik bijvoorbeeld dat bij de Vlinders het verhaal van Psyche en Eros (uit de Griekse mythologie) is opgenomen.
Dit boek is echt een bezit. Een aanrader voor kinderen die van alles over insecten willen ontdekken, met of zonder ouders, en voor iedereen die van mooi uitgevoerde boeken houdt.

Meer recensies van bettykiebert