Gemoedstoestanden emoties en gevoelens.

bettykiebert 02 mei 2021
“Vandaag heb ik mijn laatste dag op school. Na de vakantie kom ik niet meer terug, want we gaan verhuizen! ….. “Mijn vader zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken. ….Hij heeft makkelijk praten. Hij hoeft niet naar school, maar gaat naar zijn werk. En volgens mij voelt hij zich vooral thuis op zijn werk, als hij niét thuis is dus eigenlijk.” Aldus de tekst op de eerste pagina van het hoofdstuk “Thuis” waarin een fictief kind een actuele situatie beschrijft.
Na deze persoonlijke observatie van een fictief kind legt Stine Jensen het gevoel of emotie uit. Ze gebruikt hierbij voorbeelden uit het heden en verleden, vanuit de huiselijke omgeving tot aan de politieke arena Bij dit hoofdstuk: mensen die zich wel of niet thuis voelen in een land waar ze naar geëmigreerd zijn, mensen die op hun werkplek op kantoor een foto van familie op hun bureau hebben staan, thuis in je joggingbroek op de bank hangen met een boek. Regelmatig verwijst ze naar filosofen als Aristoteles, Nietzsche, Kierkegaard en Seneca.
Na de uitleg volgt dan weer een stukje waarin het kind zelf een suggestie voor het aanpakken van het probleem geeft. In dit boek worden op deze manier 20 emoties/gevoelens/gemoedstoestanden behandeld.

Al met al een lastige mix van herkenbaar en ver-van-mijn-bed. Moet dit boek in de klas beschikbaar zijn? Misschien toch wel. In elke groep 7 en 8 zitten kinderen die bezig zijn met zaken als jaloezie, angst, trots en schuld. De hoofdstukken zijn kort en lezen ondanks moeilijke woorden als calvinistisch, individualiteit en therapie redelijk makkelijk weg. Geen verplichte kost, maar als je er iets aan hebt: prima.

Meer recensies van bettykiebert