Verhalen houden koning Mansolein in leven

bettykiebert 30 april 2021
Een sprookjesachtige raamvertelling over koning Mansolein met de baard die als een kleed aan zijn voeten lag. "Meer dan duizend jaar lang al regeerde hij over alle dieren, ook over draken toen die nog bestonden, en over de dwergen." Het hart van de koning klopt steeds zwakker. De wonderdokter weet dat hij het sleutelkruid moet gaan halen, maar dat kruid groeit ver weg en het zal vele dagen duren voor hij weer terug is. Misschien dat de koning die tijd overleeft als hij elke dag een spannend verhaal hoort waardoor zijn hart éénmaal per dag flink zal kloppen. De enig overgebleven bediende, de haas, heeft al zijn verhalen al verteld dus de dokter zal op zijn weg naar het sleutelkruid iedereen die een verhaal kent naar de koning sturen om dat verhaal daar vertellen. Zo komt het dat er iedere avond een dier met een verhaal bij de burcht aanklopt. Mooie verhalen, zielige verhalen, verhalen over moed, angst, hebzucht en tijd. Sprookjesachtige verhalen en reisverhalen. En aan het eind van elk hoofdstuk lezen we hoe het de wonderdokter vergaat op zijn tocht naar het Sleutelkruid.
Wat een mooi boek. En wat een mooie gedachte dat je door verhalen kunt blijven leven. Paul Biegel vertelt de gebeurtenissen in chronologische volgorde in een beschrijvende informele stijl en dat geeft een gevoel van onontkoombaarheid. Het gaat zoals het gaat, de tijd gaat voorbij, de haas serveert roggepap voor ontbijt, hooikoeken of leliesoep met braadwortels als avondeten, iedereen hoopt dat er nieuwe verhalen komen, en het hart van de koning klopt steeds zwakker.
Een klassieker. Om voor te lezen, om zelf te lezen vanaf ongeveer 9 jaar, en om heel vaak te herlezen.

Meer recensies van bettykiebert