Toen ik de flaptekst van Quotum las wist ik meteen dat ik dit boek ging lezen. Ik ben dol op dystopische verhalen! De absurditeit, spanning, politieke spellen... Je kan mij niet blijer maken. Dit boek ziet er ook nog eens geweldig uit. De vallende poppetjes passen helemaal bij het verhaal. Erg mooi gedaan!

Maar waar gaat dit boek over?
De aarde is te vol. Om oorlog te voorkomen, stelt de Wereldraad een quotum in: een maximum aantal inwoners per land. Er moeten mensen weg.
Ook voor Axel en Tommy is geen plek meer. Ze zijn in de slinkstand gezet: ze kunnen niet naar school, moeten leven van een karig voedselpakket en werken in slinkerdienst. Het leven van slinkers is zwaar, maar wie zich aan alle regels houdt, overleeft het wel. Of... toch niet? Axel en Tommy moeten vluchten nadat hun ouders zijn opgepakt. Tijdens hun zoektocht naar een veilige plek, ontdekken ze langzaam de duistere krachten achter het quotum...

Het verhaal is vanaf het begin spannend en je hoeft zeker niet in te komen! Het deel in het moeras vond ik heerlijk lezen. Ik zat met mijn hoofd al helemaal tussen de modder, muggen en slangen. Het personage Bikker vond ik ook erg goed neergezet. Je leest het verhaal vanuit Axel maar wordt ook afgewisseld met een ander personage, Antuniƫl. Die hoofdstukken waren een leuke afwisseling. Zelf had ik niet zo heel veel met Axel. Hij bleef nogal oppervlakkig zonder diepgang. Zo ook met Sunny, het meisje dat meegaat op hun vlucht. Zij is brutaal en dapper maar dat brutale is ze dan ook echt in iedere zin die ze uitspreekt. Dat maakt een personage wat ongeloofwaardig en geforceerd. Naarmate het verhaal vordert kom je steeds meer te weten over een geheime machtige groep en wat men werkelijk van plan is met de slinkers. Het is erg spannend en laat je zelfs nadenken over recente problemen waar wij hier mee te maken hebben. Het verdeel en heers spel. De massa die steeds meer afkeer krijgt tegen de slinkers. Omdat ze niks hebben worden ze al snel als anders en dom gezien. Het doet me een beetje denken aan hoe mensen zich soms uitspreken over migranten.
Het einde van het boek eindigd echt in een climax en ik ben ook heel benieuwd naar een vervolg!

Reacties op: Quotum

Quotum - Marloes Morshuis