Mooie boodschap

Boektuin 14 januari 2022
De titel van dit boek geeft aan dat het over dementie gaat, maar wekt ook vragen op. De binnenwereld van mensen met dementie, hier lees ik graag meer over en de auteur heeft hier duidelijk een andere visie op dan de meeste mensen. Denk ik dan, aan de titel te zien. De cover is een foto van Evelien Pullens met haar moeder. Een mooie foto, die ook het gevoel geeft dat het boek persoonlijk en open is.

Mijn ideeën over het boek klopten zeker. Evelien gaat diep in op wat mensen met dementie beleven en zoals de titel misschien al doet vermoeden, het idee dat deze dingen ervaren in een andere dimensie. Dit klinkt wellicht vreemd, maar als je dit boek leest is het dat zeker niet.

‘Ik ben begonnen aan een nieuw hoofdstuk, want mijn hoofd is stuk’

Evelien haar kijk op dementie is verfrissend maar daarnaast ook erg troostend. Zelf doet ze readings en healings en gebruikt naast situaties met haar eigen moeder ook voorbeelden uit haar werk. Deze maken heel goed duidelijk wat zij vertelt en zijn ook gemakkelijk om aan te relateren. De meeste van ons hebben deze dingen namelijk wel eens meegemaakt of gehoord. Het verliezen van geheugen is en blijft een moeilijk en naar iets, maar er lijkt iets nieuws voor in de plaats te komen. Verwondering en onbevangenheid. Samen met de herinneringen uit het verleden ook een kans om los te laten wat iemand soms al een leven lang meedraagt.

Dit is een mooie boodschap. Ik herkende best veel situaties en zal mijn best doen haar open houding aan te nemen in de toekomst. Ik denk inderdaad dat wat verwarde taal (dementees) lijkt soms toch een boodschap of betekenis heeft, die wellicht niet goed overkomt, bijvoorbeeld door het vervangen van woorden of het niet begrijpen van de context. Het verhaal wordt tevens aangevuld met quotes en verhalen van haar eigen moeder en met tips. Zeker een aanrader! Leest gemakkelijk weg en kan voor iedereen nuttig zijn.

Meer recensies van Boektuin