Spectaculair vurig vervolg

Boekverslaafde 26 april 2024
'De golven van opwinding rollen nog steeds net voor de branding om, maar ik voel dat het niet lang meer gaat duren voor ik het strand bereik.'

Alle twijfels zijn overboord en Mare en Alex gaan hun Toscaanse droom beleven in Bella Italie. De emigratie is een feit en de struggle is real, want de familie Ebbinga zou zichzelf niet zijn als dat niet met een heleboel obstakels zou verlopen. Een huis kopen in Italië blijkt toch wel een dingetje te zijn.

'Er hangt een spanning in de ruimte alsof er iemand een duizendklapper heeft aangestoken en de lont ieder moment kan doorbranden.'

Dat mooie vrijstaande huis met olijfgaard bleek er door een roze bril iets mooier uit te zien dan met gepoetste brillenglazen. Van droomhuis tot bouwval met honderden verborgen gebreken en een verbouwing waar je u tegen zegt die eindeloos lijkt te duren.

'Nare gevoelens zijn gewoon net als vervelende schoonmoeders. Niemand nodigt ze uit en niemand weet hoelang ze blijven. In beide gevallen kun jij er niks aan doen.'

Het zit Mare niet mee en tot overmaat van ramp staat haar schoonmoeder from hell, Teresa La Terribile opeens voor de deur. Wat komt zij nou doen? Wat is hier de bedoeling van? Haar komst gooit alles overhoop. Hoe lang moet ze deze koude oorlog nog vol blijven houden voordat haar emmer genadeloos overstroomt?

'Drie minuten - schiet er door mijn hoofd. In die tijd kunnen ze letterlijk alles hebben uitgespookt, van het in brand steken van de slaapkamer tot de bedden vullen met...'

Alex en Mare dreigen ten onder te gaan in de verwoestende orkaan, die Teresa heet. Terwijl ze zo hard hun best doen om zowel hun huwelijk als hun gezin te redden, is daar tuinman Marco die haar hyperactieve vlinders weet te ontwaken. Is het gras groener bij Marco of is de betovering slechts van korte duur? Weet Alex haar innerlijke vuur weer te ontvlammen?

'Andrà tutto bene.'

Van sixpack tot schoonmoeder bestaat uit 34 hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Mare en door middel van terugblikken pakken we de draad weer op waar het eerste deel eindigde, hierdoor zit je direct weer helemaal in het verhaal.
Het verhaal sluit af met een epiloog met een gigantische cliffhanger! Waar blijft deel 3?

Liza van der Peijl heeft echt een geheel eigen unieke schrijfstijl, beeldend, levendig en vol fantasie, waardoor je het verhaal zo voor je ziet afspelen. Met veel vaart en ontzettend veel humor, er zitten echt veel grappige scenes in het verhaal waar je hard om moet lachen. Vol mooie omschrijvingen van de prachtige Italiaanse omgeving en in dit deel is het romantische gehalte van het feelgood genre goed vertegenwoordigd. Eenmaal begonnen met lezen voelde het direct als vanouds en word je de Toscaanse droom in geslingerd en blijf je lezen tot het helaas weer uit is.

In deel 2 staan Mare Ebbinga en haar gezin, bestaande uit vader Alex en peutertweeling Jonas en Joep en baby Luna, wederom centraal. In deel 1 twijfelde Mare of ze er wel goed aan hadden gedaan om hun Italiaanse droom achterna te gaan? Inmiddels hebben ze de twijfels overboord gegooid en besloten om definitief naar Bella Italia te emigreren. Samen met haar eigen Bob de Bouwer Alex, hebben ze hun droomhuis onder de Italiaanse zon weten te bemachtigen. Maar familie Ebbinga kennende verloopt ook dat niet zonder slag of stoot.

Een huis kopen in Italië blijkt nog niet zo makkelijk te zijn als het lijkt, de koop was een ramp en het idyllische vrijstaande huis met olijfgaard bleek iets te mooi om waar te zijn. De roze bril bleek er stiekem een met verduisterende glazen, waardoor ze nu opgescheept zitten met een gigantische verbouwing. Van droomplaatje tot bouwval met honderd verborgen gebreken. Vol irritaties aan de lanterfantende bouwvakkers die er de kantjes vanaf lopen. Even zuchten en gewoon weer doorgaan.

Haar werk in het Chianti Castle van haar ex schoonfamilie zit er bijna op en Mare probeert zich op haar zangcarrière te richten, zo goed en zo kwaad als dat gaat, tussen alle (verbouwings)perikelen door. Dankbaar om ook eens Mare te mogen zijn en niet enkel moeder van de hyper ondernemende tweeling met grijpgrage peuterklauwtjes en hun baby zusje die haar eerste voorzichtige stapjes zet. Ondertussen werkt Alex zich uit de naad.

Het zit Mare niet mee en tot overmaat van ramp staat opeens haar schoonloeder from hell, Teresa La Terribile voor de deur. Wat komt ze doen? Hoe lang gaat ze blijven? En vooral waarom wist ze van niets? De moed zakt haar in de schoenen, weg privacy. Haar komst gooit hun hele leven overhoop, Teresa bemoeit zich overal mee en haalt het bloed onder haar nagels vandaan. Alex zit tussen twee vuren en veranderd in een weekdier in haar buurt. De terreur van haar schoonmoeder drijft haar tot waanzin en vereist al haar zelfbeheersing om de moordneigingen niet ten uitvoer te brengen. Zal Mare zich verbijten of de koude oorlog aangaan? Ze verlang zo naar rust.

Terwijl Alex en Mare elkaar uit het oog lijken te verliezen en ten onder dreigen te gaan in de storm die Teresa heet, is daar de plaatselijke tuinman Marco die de hyperactieve vlinders in haar doen ontwaken. Is het gras groener bij Marco of is de betovering slechts van korte duur en weet Alex de storm tot bedaren te brengen? En haar innerlijke vuur weer weten te ontbranden?

Het antwoord is JA, ik ben wederom enthousiast. Ik hou van Liza haar verhalen en schrijfstijl. Het is heel leuk om te zien dat Liza haar eigen Italiaanse droom beschrijft en elementen van haar eigen leven en dat van haar gezin aan het verhaal heeft toegevoegd. Met levendige verhaallijnen, karakters en met heel veel fantasie borduurt ze verder op het voorgaande deel en worden nieuwe personages geïntroduceerd.
Doorgewinterde peutermoeder Mare zit overduidelijk niet lekker in haar vel, is gigantisch overprikkeld, zwelgt in zelfmedelijden en is veranderd in een wandelend explosief. Ze is het evenwicht kwijtgeraakt en haar emmer is bomvol. Maar goed al die verbouwingsperikelen, de zorgt voor de baldadige tweeling en hun zusje én een toxische schoonmoeder, je zou vanzelf stapelgek worden.
Teresa, geen schoonmoeder uit duizenden maar een bemoeizuchtig secreet die met haar kritiek iedereen op de kast weet te krijgen.
Lieve buurvrouw Poppi, die als een moeder voor haar voelt en die ze in hun hart hebben gesloten.
De ondeugende tweeling, stuiterballen op springveren, die de boel weer flink op stelten weet te zetten met al het kattenkwaad dat ze uithalen. Mozaïeken met het ontbijt van de buurvrouw, echt hilarisch.
Hoffelijke en charmante tuinman Don Marco, het typetje stille wateren hebben diepe gronden met zijn verborgen lagen.
In dit deel ligt de nadruk meer dan in het vorige deel op het romantische gehalte van het feelgood gedeelte, met mooie omschrijvingen, die nergens vulgair worden. Vol belevenissen, obstakels, consternatie, turbulentie en blamages. Hilarisch gênante momenten en onverwachte wendingen. Humor, drama, romantiek en peuterstreken, de ideale mix. Kom maar op met dat volgende deel.

Wat zou jij doen met zo’n schoonmoeder in huis? Ik had haar linea recta terug in het vliegtuig geparkeerd terug in de wolkentaxi naar Nederland.

Met Van sixpack tot schoonmoeder heeft Liza van der Peijl een spectaculair en vurig vervolg neergezet. Een heerlijke feelgood roman met levendige verhaallijnen en karakters, met veel fantasie. Waarin de nadruk meer op het romantische en hartstocht gehalte en de hilarische momenten ligt. Met elementen van haar eigen leven en haar Italiaanse droom. Met onverwachte wendingen en een gigantische cliffhanger. Vol belevenissen, obstakels, consternatie, turbulentie en blamages, maar ook vol dromen. Hilarisch gênante momenten, humor, drama, romantiek en peuterstreken, de ideale mix.

Liza timmert hard aan de weg. Op dit moment werkt ze aan de redactionele ronde van deel 3. Ondertussen ligt haar nieuwe Valencia serie op de planken en alsof dat nog niet genoeg is, schrijft ze ook nog aan haar standalone die zich afspeelt in Amalfi.

'Van sixpack tot schoonmoeder, spectaculair vurig vervolg. Humor, drama, hartstocht, peuterperikelen en schoonmoederterreur onder de Toscaanse zon. Aanrader! '

Meer recensies van Boekverslaafde