Intense meeslepende verpletterende thriller, pageturner van formaat, knap staaltje schrijfwerk

Boekverslaafde 16 maart 2024
'De lucht wordt donkerder; in het westen is de laatste oranje gloed van de zon te zien. En dan volgt er wéér een lange nacht, en vervolgens een nieuwe dag. Een nieuwe dag zonder Insa.'

De jonge Insa stond volop in het leven, tot die ene fatale nacht twee jaar geleden, waardoor ze voor altijd zestien zal blijven. Haar ouders Hester en Gerlof bleven met groot ongeloof en verdriet achter, hun wereld is die dag tot stilstand gekomen.

'Al dat positieve denken had ons niets gebracht, behalve een dode Insa.'

Het huwelijk van haar ouders hield geen stand, het verdriet bleef tussen ze in staan en vader verliet het gezin. Sindsdien staat moeder Hester er helemaal alleen voor en is het overleven om voor Silke en Jort, de andere kinderen van het gezin, te zorgen en haar zeilschool draaiende te houden, zo goed en zo kwaad als dat gaat.

'De wind trekt aan, de lucht is pikzwart en doorspekt met diepgrijze wolken omgeven door een zilveren rand. Het water lijkt alle kanten op gestuwd te worden en heeft een kleur die het midden houdt tussen donkergroen en diepblauw; witte koppen geven de golven een dreigende aanblik.'

En dan staat Timo voor haar neus samen met zijn vader en komen alle herinneringen aan de tijd met Insa nog heviger omhoog. Wanneer er twee meisjes worden gevonden, een overleden, een zwaargewond, onder dezelfde omstandigheden als Insa rakelt dit alles weer op.

'Gek genoeg stond ik er nooit bij stil dat het grootste gevaar school in alledaagse dingen.'

Is er een link met de moord op Insa? De moord op haar dochter is tot nog toe onopgelost gebleven, haar moordenaar loopt nog vrij rond. Iedere dag opnieuw hoopt Hester dat de dader zal worden gevonden. Zal nu de waarheid voor eens en altijd boven tafel komen?

'Ik vind haar in mijn hart. Daar zit ze voor altijd.'

Linda Jansma debuteerde in 2010 met haar thriller Caleidoscoop. Met inmiddels maarliefst 16 thrillers en 2 novelles op haar naam is ze een doorgewinterde auteur, die voor mij in het rijtje met beste thrillerauteurs van ons land behoort. Haar boeken zijn voor mij een autoread die moet ik lezen. Deze maand verschijnt haar nieuwste thriller Onderstroom en speciaal voor de release organiseren uitgeverij De Crime Compagnie en Linda een blogtour waaraan ik mee mag doen. Vandaag is het mijn beurt om mijn recensie met jullie te delen...

Onderstroom bestaat uit 35 hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonages Hesther en Timo, waarin Hester er met de hoofdrol vandoor gaat. Ieder hoofdstuk begint met een stukje cursieve tekst, een soort dagboekfragmenten, waarin teruggeblikt wordt naar het verleden om daarna verder te gaan in het heden. Op deze manier krijgen we een perfecte inkijk binnen het gezin en wie Insa nu eigenlijk was? Het verhaal gaat van start met een meedogenloze proloog die direct op schept stelt en die je direct grijpt.

Linda Jansma heeft een ontzettend fijne schrijfstijl, ook mensen die weinig lezen weet ze volgens mij aan het lezen te krijgen. Met haar levendige, aangrijpende, meeslepende en spannende schrijfstijl weet ze onder de huid van haar lezers te kruipen. Ze bezit de gave om je vanaf de eerste bladzijde het verhaal in te slepen en zelfs wanneer het boek al uit is, je niet zomaar meer los te laten. Tip; zorg voor leestijd, want als je er aan begint kan je hem niet meer wegleggen.

In Onderstroom maken we kennis met Hester Oosterom, haar familie en zeilschool Het Skûtsje. Hester is tweeënveertig jaar en moeder van drie kinderen, Silke, Jort en Insa. Sinds tien jaar zet ze de grote droom van haar opa en vader voort, zeilschool Het Skûtsje, waar zeillessen en zeilkampen worden georganiseerd. Op het water is het hele gezin in haar element. Tot twee jaar geleden hun levens onherroepelijk veranderden. Na die ene nacht zal dochter Insa voor altijd zestien blijven. Terwijl de wereld doordraait is die van hun abrupt tot stilstand gekomen. Het verlies van Insa drukt een zware stempel op het hele gezin maar ondanks alles hadden ze tenminste elkaar nog, met de nadruk op hadden want het verdriet wat tussen ze in stond, kon haar man Gerlof niet aan en hij liet het gezin in de steek en Hester kwam er helemaal alleen voor te staan. Na de hel van twee loodzware jaren te hebben overleefd, probeert Hester de donkerste periode uit haar leven achter zich te laten en haar leven weer op te pakken, maar niets zal meer worden zoals het ooit was, Insa leeft voort in haar gedachten en is bij haar in iedere ademteug. De zeilschool verkeerd in zwaar weer, maar lijkt het door de mooie zomer te gaan redden. Wanneer Timo en zijn vader bij haar op zeilvakantie komen, komen alle herinneringen nog heviger omhoog, Insa had een sterke band met Timo en ze brachten veel tijd samen door.

Insa zit altijd in haar hoofd, ze zal haar nooit vergeten, wanneer er een overleden meisje gevonden wordt, vermoord onder dezelfde omstandigheden als Insa, rakelt dit alles weer op. Insa’s moordenaar is nooit gevonden, ze is als slachtoffer van een onopgeloste moord de boeken ingegaan. Iedere dag weer hoopt Hester dat de dader wordt gepakt. Als er korte tijd later weer een meisje zwaargewond gevonden wordt rijst de vraag of er een missing link is tussen de meisjes? Het is tijd om de waarheid over de fatale nacht voor eens en voor altijd boven de tafel te krijgen.

Ook na zoveel boeken lukt het Linda telkens weer om een totaal ander boek neer te zetten dan de voorganger om uiteindelijk toch te concluderen, dit was weer een echte Jansma.
Ze krijgt het voor elkaar om met normale doorsnee mensen, die zware maar realistische dingen meemaken in het leven, een heel spannend verhaal te schrijven. Ze is er dan ook een kei in om heftige thematiek door haar verhalen te verweven. Moord, verlies, rouwverwerking en schuldgevoelens.
De verhaallijnen en karakters zijn ontzettend goed uitgewerkt en levensecht en aangrijpend neergezet. Het verdriet en de machteloosheid van moeder Hester en de tweespalt waarin ze verkeerd. Het allerergste wat een ouder kan gebeuren is haar overkomen en moet zijn doorstaan, of ze wil of niet. En dan is ze ook nog verlaten door haar man en komt er helemaal alleen voor te staan. Maar ze moet door, ze heeft namelijk nog twee kinderen die haar nodig hebben, dus verscheurd door verdriet doorstaat ze de donkerste periode uit haar leven en probeert de weg naar boven terug te bevechten.

Onderstroom is een ware pageturner geworden, gedurende het hele boek zit je aan het de bladzijdes vastgekluisterd en naar mate het verhaal vordert ontstaat er een soort van onhoudbare nieuwsgierigheid en spanning, je moet nu weten hoe het precies in elkaar steekt? De grote vraag op alles in dit verhaal is WAAROM? Lees het en je zal ontdekken wat ik bedoel!
Jansma weet je voortdurend op het verkeerde spoor te zetten, de verdenkingen vallen over en weer, het ene moment denk je die heeft er écht iets mee te maken om vervolgens bij de volgende exact hetzelfde te denken, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze er allebei niets mee te maken hebben hebben, of toch wél? Ofwel letterlijk iedereen is verdacht. Met heerlijke cliffhangers. Van onderhuidse spanning naar nagelbijtende spanning en dan gooit Linda er als verrassingseffect even onaangekondigd een bommetje in met een verpletterende plotwending die je niet aan ziet komen. Weer een knap staaltje schrijfwerk van Jansma.

Met Onderstroom heeft Linda Jansma een intense meeslepende verpletterende thriller neergezet. Een pageturner van formaat, waarin ze je op het verkeerde spoor zet, vol cliffhangers een verrassingseffect met een verpletterende plotwending, een knap staaltje schrijfwerk.

'Onderstroom, intense meeslepende verpletterende thriller, pageturner van formaat, knap staaltje schrijfwerk. Mustread!'

Meer recensies van Boekverslaafde