Vlijmscherpe hartverscheurende roman

Boekverslaafde 29 februari 2024
'Rising up to the challenge of our rival.'

Schoonzusjes Charlotte en Nicole hebben een relatie met de broers Jasper en Sjoerd. Nicole wil niets liever dan kinderen, Charlotte juist niet. De jonge Chelsea kreeg amper de tijd om te bedenken of ze moeder wilde worden toen bleek dat ze onverwacht zwanger was. Zestien en in verwachting, niet bepaald het leven wat ze voor zich zag. Alle drie worstelen ze zich op een andere manier door het leven. Wat als zwanger worden niet vanzelfsprekend is op iedere denkbare manier?

'Tegelijkertijd voel ik me soms zo machteloos en de vragen in mijn hoofd zullen nooit beantwoorden worden; het grote waarom blijft knagen. Waarom jij? Waarom wij? Waarom anderen wel?'

Charlotte wist het zeker, geen kinderen voor haar, daarvoor was ze niet geschikt! Tot haar biologische klok begon te tikken en ze ook verstrikt raakte in het web van onvervulde verlangens van het moederschap. Helaas brengt het leven niet wat ze ervan hoopte.

'Als jouw zaad beter was geweest... dan zaten we hier nu niet. Dit is onze wens, niet alleen de mijne. En ik ben degene die helemaal lek gestoken hier ligt en zo meteen die enorme naald naar binnen krijgt geprikt.'

Nicole ontdekt ook dat zwanger worden niet vanzelfsprekend is en haar brandende verlangen naar het moeder worden veranderd in een ware obsessie. Ze beland in de medische malle molen van het IVF-traject. En komt tot de conclusie dat de werkelijkheid misschien wel niet volledig overeenkomt met het geromantiseerde beeld van het moederschap.

'Elke avond voert hij brood aan de zwanen, geen dag slaat hij over, want zolang de zwanen samen zijn, kom jij bij hem terug...'

Chelsea komt er al jong achter dat gelijke kansen voor iedereen een wassen neus is. Ze ziet haar kans op een mooie toekomst en het beter te doen dan haar moeder in rook op gaan als ze ontdekt dat ze zwanger is op haar zestiende. Hoe kan ze haar kind geven wat ze zelf nooit heeft gehad?

'Zo heeft iedereen zijn eigen verloren verwachtingen.'

Gaby Rasters kan schrijven als de beste en heeft al menig boek op haar naam staan. Vorig jaar las ik Als je wint en begin februari verscheen alweer haar nieuwste roman Wenskind. Ik mocht Wenskind lezen en recenseren, lees met me mee wat ik ervan vond.

Weetje; Wenskind is gebaseerd op Julia, het overleden dochtertje van Marlou, de vriendin van Gaby.

Wenskind is opgedeeld in 3 delen en bestaat uit 49 hoofdstukken en een afsluitende epiloog. Het verhaal is geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Charlotte, Nicole, Chelsea en Youri. Waarin Charlotte toch wel echt de hoofdrol inneemt. Het verhaal vindt plaats over een tijdspanne van meerdere jaren.

Ik blijf het zeggen Gaby Rasters heeft een geheel eigen schrijfstijl, die zich niet laat meten met anderen. Ze verstaat de kunst van het schrijven om een te worden met de personages, waardoor er een levensecht verhaal en karakters ontstaan. Beeldend, meeslepend, aangrijpend en ontroerend en gevoelig, met een vleugje humor, maar vooral heel rauw en hier en daar vlijmscherp dat is haar manier van schrijven. En zo neemt ze je in volle vaart mee in een emotionele rollercoaster vol uiterste emoties. Dit verhaal werd voor gewaarschuwd, houd de zakdoekjes maar bij de hand, het ene moment denk je nog oh zo rauw is het nog helemaal niet, het is prima te doen, om vervolgens een paar minuten later de tranen over je wangen te hebben lopen, ook dat is Gaby.

In Wenskind maken we kennis met drie verschillende vrouwen die het stuk voor stuk op een ander manier voor hun kiezen krijgen. Schoonzusjes Charlotte en Nicole en Chelsea, allemaal worstelen ze zich zo op hun eigen manier door het leven. Wat als zwanger worden niet vanzelfsprekend is op iedere denkbare manier?
Charlotte is samen met Jasper en samen vormen ze een hecht team. Charlotte wil geen kinderen, nu niet, dan niet, gewoon niet! Jasper heeft zich hierbij neergelegd, in tegenstelling tot haar schoonmoeder die haar wens niet kan accepteren en haar zo’n beetje een baby opdringt en ze zich continu moet verdedigen. De familie van Jasper is heel hecht, iets wat ze zelf niet kent vanuit haar eigen jeugd. Wanneer Charlottes biologische klok gaat tikken, beland ze in een tweestrijd en raakt ook zij verstrikt in het web van het brandende verlangen om moeder te mogen worden. Helaas loopt dit anders dan gewenst.

Nicole heeft een relatie met Sjoerd, de broer van Jasper, zij wil juist niets liever dan een kind. Zo graag, dat de hunkering en het brandende verlangen omslaat in een ware obsessie. Ze is met niets anders meer bezig en staat ermee op en gaat ermee naar bed. Alle stappen in het proces deelt ze met de buitenwereld waardoor zich een ware real life soap ontwikkelt. Dat zwanger worden geen vanzelfsprekendheid is ontdekt ze wanneer ze uiteindelijk in het medische circus van het ziekenhuis terecht komt, in het traject wat IVF heet. Maar wat als het geromantiseerde plaatje van huisje boompje beestje niet voldoet aan jouw ideaalbeeld?

De schoonzusjes zijn in alles elkaars tegenpolen, expressief versus binnenvetter. Het is mooi om te zien hoe ze steun bij elkaar weten te vinden in moeilijke tijden en naar elkaar toe groeien.

De jonge Chelsea uit een kansarme wijk wilde het graag anders doen dan haar moeder en een mooie toekomst tegemoet te gaan. Zestien en zwanger, dat paste niet in haar plan van een beter leven, maar soms gaat het leven anders dan gepland. Hulpeloos en alleen op de vlucht voor het verleden, zichzelf afvragend hoe zij de beste moeder voor haar kind zou kunnen zijn?

Zoals we inmiddels wel weten verweeft Gaby zware thematiek door haar verhalen, dat is in Wenskind niet anders, vruchtbaarheidsproblemen, bewuste kinderloosheid, ongewenste kinderloosheid, zwangerschap, samengesteld gezin, tienermoederschap, pleegzorg, emotionele verwaarlozing, verlies en rouwverwerking en alle bijbehorende heftige emoties en verwijten. Ze beschrijft de harde rauwe werkelijkheid zoals alleen Gaby dat kan. Hierdoor ontstaat een hartverscheurende roman met levensechte verhaallijnen en personages die tot leven lijken te komen met heel veel diepgang. Een rauw emotioneel maar realistisch verhaal wat raakt, over dromen, uiteengespatte dromen, verlangens en liefde. Het brandende verlangen naar het zwanger worden en de telkens terugkerende teleurstelling als het wéér niet is gelukt. Het met hart en ziel verlangen naar een baby en de confrontatie met overal zwangere vrouwen en baby’s terwijl het bij jou niet lukt.

Maar ook juist over de andere kant, de grote maatschappelijke druk en de bemoeizucht van iedereen die zich maar met jouw leven denkt te kunnen en mogen bemoeien. Het onbegrip van een bewuste keuze, het opdringen van een baby en het niet accepteren daarvan. Het stille verdriet van ouders van een sterrenkindje, die juist niets liever willen dan hun kindje veilig en levend in hun armen te mogen houden. Een tienermeisje wat zwanger wordt, terwijl ze zelf nog een kind is, de gevolgen daarvan en het missen van geborgen- en veiligheid. Het ouderschap an sich, als de werkelijkheid anders uitpakt dan het ideaalbeeld wat vooraf wordt geschetst. Maar bovenal staat de liefde centraal, onvoorwaardelijke liefde in zijn puurste vorm. En Gaby’s liefde voor dieren spat van de bladzijdes.
De een wordt zwanger zonder dat ze het zelf graag wil en de ander wil dolgraag en daarbij lukt het niet. Je hebt het niet voor het zeggen in het leven. Hoe ga je om met de teleurstelling als het leven niet brengt wat jij ervan had gehoopt? Niets is vanzelfsprekend in het leven en al helemaal het krijgen van een kind niet, kinderen neem je niet maar krijg je als het je gegund is.

Met Wenskind heeft Gaby Rasters een vlijmscherpe hartverscheurende roman neergezet. Een emotionele rollercoaster over het leven van drie verschillende vrouwen, verlangens en uiterste emoties. Waarin ze de rauwe werkelijkheid beschrijft zoals alleen Gaby dat kan. Tijdens het schrijven wordt ze een met de personages, waardoor een levensecht verhaal ontstaat. Houd de zakdoekjes bij de hand tijdens het lezen, je zult ze nodig hebben. Over het brandende verlangen, verloren verwachtingen, het stille gemis en onvoorwaardelijke liefde in zijn puurste vorm.

'Wenskind, vlijmscherpe hartverscheurende roman. Wat als zwanger worden niet vanzelfsprekend is op iedere denkbare manier? Mustread!'

Meer recensies van Boekverslaafde