IJzingwekkende thriller, ijskoud en stikheet tegelijk, waarin de ijzige kou tot het kookpunt stijgt.

Boekverslaafde 14 april 2024
'Ze was een kleine energiebom met een groot hart. Haar naam was Julie.'

Vijftien jaar geleden werd de jonge Julie Meskens ontvoerd en vermoord. Sindsdien ontbreekt ieder spoor van de dader. Voor onderzoeksjournalist Pieter is deze zaak een ware obsessie geworden, hij jaagt al jaren tevergeefs op het monster die dit op zijn geweten heeft.

'Een psychopaat word je niet door omstandigheden. Dat ben je.'

Pieter staat aan de belangrijkste avond van zijn carrière en hoopt te knallen tijdens de laatste uitzending van zijn programma Cold Case Vlaanderen. Waarin hij hoopt op dé tip voor de doorbraak in de zoektocht van zijn leven.

'Het overkomt namelijk alleen maar iemand anders, tot jij die iemand bent.'

Dan gebeurt er iets verschrikkelijks en lijkt de nachtmerrie weer van voor af aan te beginnen. Hannah, de dochter van Julie en Tom verdwijnt spoorloos. Waar is Hannah? Is de moordenaar van haar moeder terug?

'Maar verdriet vindt zijn weg altijd, net zoals water. Je kan het niet tegenhouden, het sijpelt overal doorheen.'

Terwijl iedere seconde telt ontstaat er een krankzinnige zoektocht helemaal naar Lapland. Weten ze Hannah op tijd te vinden of komen ze wéér te laat?

'Hij weet dat er altijd Oscars zullen zijn, maar gerechtigheid zou tenminste closure geven.'

Vlaamse schrijfster Barbara De Smedt woont met haar gezin in Portugal en debuteerde in 2020 met haar thriller Alleen bij uitgeverij Hamley Books. Daarnaast maakt zij deel uit van schrijversduo J.B. Ocean samen met Joke VanderAa. In oktober 2023 verscheen het in eerste instantie niet geplande vervolg op haar debuut, Koud. Ik mocht Koud lezen en recenseren, lees met me mee om te weten te komen wat ik ervan vind...

Leuk weetje; Barbara was in eerste instantie helemaal niet van plan om een vervolg op Alleen te schrijven. Maar fans van het verhaal deden haar twijfelen na de steeds terugkerende vraag wanneer het vervolg zou verschijnen? Uiteindelijk plopte er een verhaal op en na veel bloed, zweet en tranen is daar het resultaat; Koud.

Koud is het tweede deel in het Julie Meskens tweeluik en bestaat uit 63 hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief hoofdzakelijk vanuit hoofdpersonages Pieter en Tom, afgewisseld met Oscar, Hannah en Helena en stukken dagboekfragmenten. Het verhaal gaat van start met een inleidend eerste hoofdstuk, je vraagt je af waar gaat dit verhaal naartoe?

Barabara De Smedt heeft een intrigerende prikkelende schrijfstijl, waarmee ze de nieuwsgierigheid van de lezer weet aan te wakkeren. Heel filmisch geschreven alsof je al lezende naar een film kijkt.
Ondanks dat het een vervolg is, is dit mijn eerste kennismaking met het werk van Barbara, dit boek kan namelijk ook prima als standalone gelezen worden, er wordt voldoende teruggeblikt naar vroegere gebeurtenissen. Maar naar het schijnt is het eerst deel ook gruwelijk goed, dus dat maakt mij wel heel erg benieuwd. Al met al een zeer geslaagde kennismaking dus.

In Koud maken we kennis met onderzoeksjournalist Pieter De Saegher, bijna vijftig jaar oud, gescheiden van Ellen en vader van zoon Gabriel. Als presentator van Cold Case Vlaanderen heeft hij een sterrenstatus verworven, maar van zijn privéleven maakt hij een zooitje. Zijn leven staat al vijftien jaar lang in teken van de moord op Julie Meskens. Julie stond als pas afgestudeerde dierenarts in de bloei van haar leven, toen zij werd ontvoerd en vermoord. Als boegbeeld is deze zaak een ware obsessie voor hem geworden, als een onderhuidse zweer, die hij in alle jaren nooit los heeft kunnen laten. Sindsdien jaagt hij tevergeefs op het monster die dit op zijn geweten heeft, ten koste van alles. Hij staat aan de belangrijkste avond van zijn carrière, wegens tegenvallende kijkcijfers is het erop of eronder, knallen moet hij. Zal deze laatste uitzending voor de doorbraak in de zoektocht van zijn leven, zorgen?

Muziekdocent Tom Van de Velde , de man van de overleden Julie heeft zijn leven te danken aan hun dochter Hannah. Zij gaf hem de wilskracht om door te gaan na het ondragelijke verlies van Julie. Zo goed en zo kwaad als dat ging heeft hij geprobeerd om een nieuw leven op te bouwen samen met zijn nieuwe vrouw, Deirdre. Zijn vertrouwen in de wereld is door alles voorgoed verdwenen, wat het opvoeden van zijn dochter en haar de vrijheid te geven die een puber nodig heeft, niet vergemakkelijkt. Vader en dochter begrijpen elkaar vaker niet als wel, Tom probeert de herinnering aan Julie levend te houden en Hannah wil er juist niet mee geconfronteerd worden.

Dan gebeurt het onmogelijke en blijkt Tom zijn angst niet ongegrond. Hannah verdwijnt spoorloos en Tom is in alle staten. Begint de nachtmerrie weer opnieuw? Waar is Hannah? Is Oscar terug? Is ze ten prooi gevallen aan hem? Terwijl ieder spoor ontbreekt wordt er rekening gehouden met alle mogelijke scenario's en is er geen tijd te verliezen.

Hoofdinspecteur Helena Ooms wordt op de zaak gezet. Er ontstaat een krankzinnige zoektocht helemaal naar Lapland, vol onzekerheid, waarin de ontvoerder in rook lijkt te zijn opgegaan. Zitten ze wel op het juiste spoor en hebben ze wel dezelfde intenties? Weten ze Hannah op tijd te vinden of komen ze wéér te laat?

Koud moest voor mijn gevoel even op temperatuur komen, waardoor het even duurde voor ik er echt helemaal in zat, maar ineens zat ik erin en kon niet meer stoppen met lezen.
Barbara De Smedt weet de spanningsboog langzaamaan steeds strakker te spannen, waardoor de spanning stijgt en je het ijskoud en stikheet tegelijk krijgt. Ze neemt ons mee op een enerverende zoektocht naar Lapland, waar het verhaal steeds spannender en krankzinniger wordt.
Met een ontzettend goed doordacht plot en boeiende verhaallijnen, vol cliffhangers en een gigantische plotwending komen uiteindelijk alle eindjes samen en stijgt de kou naar het kookpunt.

Met Koud heeft Barbara De Smedt een ijzingwekkende thriller neergezet. Een ijskoude expeditie naar Lapland die even op temperatuur moest komen, met goed uitgewerkte verhaallijnen en karakters. Met een goed doordacht plot en vol cliffhangers en een gigantische plotwending waarin alle eindjes samen komen, stijgt de ijzige kou naar het kookpunt. Een aangename eerst kennismaking die smaakt naar meer.

'Koud, ijzingwekkende thriller, ijskoud en stikheet tegelijk, waarin de ijzige kou tot het kookpunt stijgt. Aanrader!'

★★★★1/2

Meer recensies van Boekverslaafde