Briljante psychologische thriller, ware pageturner vol wendingen, een grote mindfuck!

Boekverslaafde 02 april 2024
'Ze ligt roerloos in de poppenhoek, met dezelfde pop als gisteren in haar hand. Een duim in de mond, haar ogen gesloten.'

Walter is leraar op de basisschool en maakt zich ernstige zorgen om het welzijn van zijn leerling Sepp en zijn zusje Mila. Jeugdzorg deelt zijn zorgen niet. De situatie gaat hem dermate aan het hart, dat hij een beslissing met desastreuze gevolgen neemt. Wanneer jeugdzorg faalt, moet hij de kinderen zelf maar redden, niet wetende wat voor ravage hij daarmee veroorzaakt.

'Hoe bedoel je, Mila was niet op de opvang?'

Wanneer aan het einde van de dag de tweejarige Mila niet op de opvang blijkt te zijn maar spoorloos is verdwenen, slaat totale paniek toe. Waar is Mila? En hoe heeft dit kunnen gebeuren?

'De deur slaat dicht. Een verstikkende stilte is alles wat rest.'

De tijd tikt gestaag verder, de wereld draait door maar van kleine Mila ontbreekt ieder spoor. De politie start een grootschalige zoekactie en zoekt met man en macht naar Mila.
Haar ouders zijn ten einde raad, welk monster heeft dit op zijn geweten? Zullen ze Mila ooit nog levend terug zien?

'Miláááá? Cynthia’s stem weerkaatst tegen de muren van de rijtjeshuizen aan weerszijden van de steeg. Mila, waar bèèèn je?'

Marie-José Verweij debuteerde in 2021 met haar thriller Met onbedachte rade. Begin maart verscheen haar nieuwste thriller Geen weg terug bij uitgeverij De Crime Compagnie. Vanaf het moment dat ik wist dat haar boek zou verschijnen was ik heel benieuwd naar het boek en dan hoop je natuurlijk ook dat je het goed gaat vinden. En ben ik net zo enthousiast als ik hoopte? Lees snel met me mee...

Geen weg terug is op gedeeld in dagen en is geschreven in wisselend perspectief. De hoofdstukken worden onderling afwisselend geschreven vanuit hoofdpersonages Iris, Walter, Cynthia, Michael en Pascal. Het verhaal vindt grotendeels plaats gedurende vier dagen en blikt door middel van cursieve teksten terug naar het verleden. Geen weg terug gaat van start met een bizar aangrijpend en nijpend eerste hoofdstuk. Waar gaat dit verhaal heen?

Marie-José Verweij heeft een meeslepende, zenuwslopende spannende schrijfstijl die je bij je keel grijpt. Zo beeldend en levendig geschreven dat je het helemaal voor je ziet en waarmee ze je direct in haar macht krijgt en je helemaal opgaat in het verhaal en je van de eerste tot de laatste bladzijde aan het boek gekluisterd zit.

In Geen weg terug maken we kennis met meerdere personages waarvan je in eerste instantie geen enkel idee hebt wat ze met elkaar te maken hebben?
Walter de Bruin is al vijfendertig jaar werkzaam in het onderwijs en is leerkracht op basisschool Het Palet. Gedreven door een gebeurtenis uit het verleden is hij erg oplettend en wanneer hij de tweejarige Mila slapend in de poppenhoek aantreft krijgt hij haar niet meer uit zijn hoofd. Hij maakt zich ernstige zorgen om haar thuissituatie en haar welzijn. Hij schakelt de hulp in van jeugdzorg maar die nemen de situatie niet serieus. De situatie gaat hem aan het hart en dan neemt hij een impulsief besluit, hij neemt het heft in eigen hand en neemt Mila ongevraagd mee. Een beslissing met verstrekkende gevolgen. De ravage die hij hiermee aanricht is niet te overzien. Wat bezielde hem? Berouw komt na de zonde?

Voor Cynthia en Pascal Jenniskens, de ouders van Mila, eindigt het in een dramatische dag, wanneer aan het einde van de dag blijkt dat hun dochter van de opvang is verdwenen. Waar is Mila gebleven? En hoe heeft dit kunnen gebeuren onder toeziend oog van de leiding? Ze weten van gekkigheid niet waar ze het zoeken moeten? Terwijl de tijk gestaag verder tikt draait de wereld door en van kleine Mila ontbreekt ieder spoor. Ze zijn ten einde raad, welk monster heeft dit op zijn geweten? De politie start een grootschalige zoekactie en is met man en macht bezig om de vermissingszaak tot een goed einde te brengen. Zal Mila ooit nog met haar ouders worden herenigd?

En dan tot slot de zevenentwintig jarige tweeling Iris en Michael. Tegenpolen als dag en nacht. Iris is een gehaaide tante met grootse plannen. Hier ga ik verder niks over vertellen, daar kom je vanzelf achter als je het boek gaat lezen.

Marie-José neemt ons mee door het verhaal en als lezer kijk je met iedereen mee, je weet waar Mila is en toch weet je niet waar dit verhaal heen gaat en hoe het afloopt? Komt Mila ooit nog veilig thuis of blijft ze voor altijd vermist? Je bent volledig in het ongewisse.
Wauw wat een boek, echt een grote mindfuck! Het verhaal kruipt onder de huid en je weet werkelijk waar nooit wie goed is en wie slecht is, in dit boek. Verweij weet je continu op het verkeerde spoor te zetten, echt ontzettend knap gedaan. Wat een spectaculaire verhaallijnen en en personages. Een wilde rit door Europa vol spanning en vaart waarin je vol verbazing van wending naar wending gaat, waardoor de spanningsboog continu strak gespannen staat en je steeds verder op het puntje van je stoel beland en het laatste stuk met ingehouden adem uitleest. En dan dat einde WTF! Shocking! Ga lezen dat boek!

Waanzinnig knap hoe Marie-José onder de huid van de verschillende karakters gekropen is. En hoe ze de personages tot levend heeft laten komen. Vooral Iris is echt heel goed neergezet, zonder dat ik daar te veel over wil vertellen. De verwarring, wie heeft gelijkt? Wie is slecht? Met wie moet je compassie hebben of juist niet? Op een gegeven moment voelde ik zelfs misplaatste sympathie. Je weet echt nooit wie de waarheid verteld?

Een thriller die in zekere zin ook zomaar waargebeurd zou kunnen zijn, vol precaire en schrijnende onderwerpen, jeugdzorg die tekort schiet en keer op keer faalt waarvan kinderen de dupe zijn op alle fronten. En psychische problematiek. Allen op een briljante wijze door het verhaal heen verweven. Hoe het maken van één keuze zulke verstrekkende gevolgen kan hebben.

Met Geen weg terug heeft Marie-José Verweij een briljante psychologische thriller neergezet. Een ware pagetuner met bizarre wendingen en cliffhangers. Een zenuwslopende rit door Europa. Spannend, intens en explosief. Een grote mindfuck! Met spectaculaire verhaallijnen en personages, waarvan je nooit weet wie goed is en wie slecht? Met een strak gespannen spanningsboog werkt ze toe naar een adembenemend eind om je in shock achter te laten. Chapeau! Ga lezen dat boek! Ik kijk alvast uit naar het volgende werk van Marie-José.

'Geen weg terug, briljante psychologische thriller, ware pageturner vol wendingen, een grote mindfuck! Mustread!'

Meer recensies van Boekverslaafde