Magnifiek vervolg, diamant van eigen bodem. Ware pageturner met veel diepgang en een emotioneel randje

Boekverslaafde 12 maart 2024
'Wat kon er veel veranderen in een dag. Soms was je maar een kleine beslissing verwijderd van een compleet ander leven.'

Wanneer er brand uitbreekt tijdens de middelbare school reünie, de examenklas van ‘97, valt er een dodelijk slachtoffer. Rechercheurs van de afdeling moordzaken, Kate en Sophie worden op de zaak gezet. Als snel blijkt dat de brand niet zomaar is ontstaan, en veranderd de gymzaal in een plaats delict.

'Het rook hier precies hetzelfde als vroeger.
Het was precies als in haar herinnering.'

Het onderzoek leidt ze ruim twintig jaar terug in de tijd. Is er een verband met een oude moordzaak? Wanneer het volgende slachtoffer op bute wijze wordt vermoord tasten Sopie en Kate volledig in het duister, wat zien ze over het hoofd?

'Hand in hand.
Stap voor stap vooruit. Stap voor stap, de dood tegemoet.
Ze hadden geen idee.'

Terwijl de tijd dringt, zijn de oude schoolvrienden hun levens niet meer zeker. Wie zal als volgende aan de beurt zijn? Wie heeft het op hen voorzien? En waarom? Ondanks alles houden de overgeblevenen hun kaken stijf op elkaar.

'Het klonk onwerkelijk. Als een film. De woorden doorkliefden haar ziel als een vlijmscherp mes.'

Wat hebben ze op hun geweten? Wat kan er zo belangrijk zijn dat je je leven ervoor in gevaar brengt? Wie breekt er als eerste of zullen ze hun geheim mee hun dood innemen en zwijgen voor altijd?

'Twee werelden die met elkaar in botsing komen. Alsof je boze droom samensmelt met de realiteit.'

Lukt het Kate en Sophie om een opening in de zaak te vinden en de moordenaar te stoppen?

'Sophie had altijd een hekel aan het donker gehad. Tot die ene avond. Ze was niet meer bang voor het duister. Sinds die avond zat het duister in haar.'

In augustus 2023 verscheen naar jaren van schrijven en er niks mee doe, na een geweldig idee van haar partner, eindelijk het debuut De donkerste nacht van Chloë van Silfhout. Chloë heeft ervoor gekozen om haar reeks in eigen beheer via haar eigen uitgeverij Oorts Publishing, uit te brengen. Haar droom is om ooit haar eigen fysieke boeken vast te mogen houden. Een naar mijn idee realistische droom, want haar verhalen zijn zo goed, die moeten gewoon op papier samenvloeien. Vlak na de release van deel een, verscheen deel 2 Vrienden van vroeger. Over De donkerste nacht ben ik heel enthousiast, wanneer je lyrisch bent over een eerste deel, is het super spannend wat je van de rest gaat vinden. Lees met me mee wat ik van Vrienden van vroeger vind...

Spoiler alert! Let op heb jij deel een nog niet gelezen, dan kan het zijn dat je wellicht dingen in deze recensie zou kunnen lezen die je nog niet had willen weten!

Vrienden van vroeger bestaat uit 24 lange hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Kate en Sophie, maar we maken ook kennis met nieuwe karakters. Het verhaal gaat van start met een spannende en pakkende proloog, er breekt een brand uit tijdens een middelbare school reünie. Chloë sleept haar lezer direct mee het verhaal in.

Chloë van Silfhout haar schrijfstijl, I love it. Ze heeft een hele eigen kenmerkende manier van schrijven ontwikkeld die eigenlijk alles bevat spanning, emotie, liefde en een vleugje humor, dit alles op een intrigerende en meeslepende, filmische beeldende manier, in de vorm van mooie woorden en zinnen in combinatie met veel vaart geschreven, heeft ze de lezer direct weer in haar greep. Door middel van terugblikken zorgt Chloë voor een opfrisser van de heftige gebeurtenissen in het vorige deel, waardoor je zo weer back on track bent.

In Vrienden van vroeger draait het uiteraard weer om Kate Verbeek en Sophie van Wageningen. Partners in crime bij de recherche en vriendinnen voor het leven. Daarnaast maken we kennis met middelbare school vriendengroep De zes. Tijdens een reünie van de examenklas van 1997 breekt er brand uit in de gymzaal, waar helaas een dodelijk slachtoffer valt te betreuren. Kate en Sophie krijgen de zaak toegewezen en als snel blijkt dat de brand niet zomaar is ontstaan. De brand leidt ze ruim twintig jaar terug de tijd in. Is er een verband met een oude zaak? Wanneer het volgende slachtoffer op brute wijze wordt vermoord tasten Kate en Sophie volledig in het duister, wat zien ze over het hoofd? De oude schoolvrienden zijn hun levens niet meer zeker, wie heeft het op hen voorzien? En waarom? De overgeblevenen houden hun kaken stevig op elkaar. Wat hebben ze op hun geweten en wie breekt er als eerste of zullen ze zwijgen voor altijd? Lukt het Sophie en Kate om een opening in de zaak te vinden en de moordenaar te pakken?

Met hetzelfde team, een totaal andere spraakmakende zaak en boeiende verhaallijnen heeft Chloë er wederom een mooi geheel van weten te maken. Een ware pageturner die niet weg te leggen is. Goed uitgebalanceerd, vol spanning, heftige emoties en met veel wendingen en cliffhangers laat ze je mee puzzelen naar de dader en weet ze de verdenkingen over en weer te laten vallen en je op het verkeerde been te zetten om je op het eind flabbergasted achter te laten.

Het is aan van Silfhout wel besteed om de karakters uitvoerig te beschrijven, waardoor ze levensecht zijn neergezet, vol diepgang en met een mooi vertederend liefdevol emotioneel randje, slik. In dit deel leer je Kate en Sophie nog beter kennen. Beide dames hebben het op hun eigen manier moeilijk en lijken daardoor elkaar een beetje kwijt te raken doordat ze zo opgaan in hun eigen ellende. Operatie Engelen heeft zijn tol geëist, zowel bij Sophie als haar brother from another mother Leon, beide delen ze een collectief trauma en alleen hij begrijpt haar, door hun gezamenlijke deelname aan het infiltratietraject. Die dag is er een stukje van Sophie mee gestorven met haar grote liefde Esra. Zijn dood heeft diepe krassen op haar ziel achtergelaten waardoor ze voorgoed is veranderd. Hoe ga je door als je vanbinnen in duizenden stukjes uiteen gevallen bent? Sophie heeft geen andere keuze, ze moet door.

Kate en Dean wonen inmiddels samen. Dean kampt nog steeds met de gevolgen van de aanslag die hij ternauwernood heeft overleefd. Hierdoor kan hij zich nog niet als vanouds op zijn werk richten en stort hij zich op een cold case zaak. Waarmee oude wonden worden opengehaald. Kate haar jeugd stond volledig in teken van van de (onopgeloste) moord op haar vader. Dean heropend de zaak in de hoop daarmee de grootste en belangrijkste vraagstukken in het leven van zijn vriendin Kate, te kunnen beantwoorden. Zal hij de échte waarheid ontdekken en een doorbraak in de zaak vinden? En de moordenaar weten te pakken?

Met Vrienden van vroeger heeft Chloë van Silfhout wederom een topper neergezet. Een diamant van eigen bodem. Meeslepend vervolg, zelfde team, totaal ander verhaal. Een ware pageturner vol spanning, diepgang, wendingen en cliffhangers en een mooi vertederend liefdevol emotioneel randje. In dit deel ligt de nadruk meer op het thrillergedeelte dan op de romantische kant, maar dat vind ik alleen maar mooi. Ik kijk uit naar de volgende delen, waarvan deel 3 Kogel door de kerk klaar staat om gelezen te worden en deel 4 niet lang meer op zich laat wachten, Chloë is bezig met het herschrijven van haar manuscript. En als ze dan toch bezig is dan kan ze haar verhaal wel insturen als script voor een serie, want daar lenen haar boeken zich uitstekend voor naar mijn bescheiden mening.

'Vrienden van vroeger, magnifiek vervolg, diamant van eigen bodem. Ware pageturner met veel diepgang en een emotioneel randje. Slachtoffer of monster? Mustread!'

Meer recensies van Boekverslaafde