Lezersrecensie
Wie zin heeft in een duet van zomerse ontspanning en een matige mysterieuze spanning op een fijne vakantielocatie is bij Festival aan het juiste adres.
Suzanne Vermeer is een begrip in de wereld der Nederlandstalige thrillers. De auteur achter het pseudoniem was aanvankelijk Paul Goeken. Na zijn dood werd de auteursnaam verder gebruikt, maar is de achterliggende schrijver een goed bewaard geheim.
Liesbeth en haar vriendin Wendy gaan samen op vakantie naar Terschelling, waar het jaarlijkse festival Duinroos plaatsvindt. Hun uitje naar dit Waddeneiland is zeer welkom. Liesbeth wil haar gedachten afleiden van de breuk met Freek, waar ze tien jaar een relatie mee had. Anderzijds is het ook een werkvakantie om informatie te verzamelen. Liesbeth kreeg immers de opdracht een boek te schrijven over Duinroos. Maar wanneer ze in het verleden van het eiland begint te graven, stuit ze op veel weerstand bij de plaatselijke bevolking. Vooral over een ongeval tijdens de allereerste editie van het festival wordt geheimzinnig gedaan. Dan gebeurt het ondenkbare: opnieuw doet zich eenzelfde ongeval voor, veertig jaar later, onder dezelfde omstandigheden. Langer op het eiland blijven is niet zonder gevaar.
Suzanne Vermeer zet met een korte, maar stevige proloog meteen de toon voor een spannend verhaal. Festival vangt meteen aan op het eiland Terschelling, waar de lezer al snel wordt ondergedompeld in vakantiestemming, muziek vibes en de natuur aan de Waddenzee. Het verhaal volgt Liesbeth en Wendy tijdens hun activiteiten. Het tempo is rustig en de sfeer ontspannen. Mondjesmaat worden elementen toegevoegd die eraan herinneren dat het om een thriller gaat: er gebeuren kleine eigenaardige dingen, vragen duiken op en de relaxte ambiance verschuift langzaam naar geheimzinnigheid. Toch had de auteur een aantal elementen boeiender en dieper mogen uitwerken om het verhaal spannender te maken. Zo is er bijvoorbeeld sprake van verstuurde berichten, maar hier wordt weinig mee gedaan. Nochtans wordt het personage Liesbeth neergezet als iemand die het niet schuwt om haar boekje te buiten te gaan en grenzen te overschrijden onder het mom van journalistieke nieuwsgierigheid. Wat dit verhaal een extra finesse geeft, is de uitgesproken Nederlandse cultuur: het Waddeneiland met zijn ons-kent-ons sfeer, het festival met artiesten van eigen bodem en de gezellige strandpaviljoens die de Nederlandse kust typeren.
Festival vormt een mix van een vakantieverhaal en een mysterie, maar het groeit niet uit tot een superspannend verhaal. Ook is het op meerdere punten voorspelbaar. De sfeer en omgeving wordt mooi neergezet, maar de auteur had meer diepgang en spanning in de plot kunnen steken. De elementen hiervoor zijn nochtans aanwezig, maar worden te weinig benut. Wie zin heeft in een duet van zomerse ontspanning en een matige mysterieuze spanning op een fijne vakantielocatie is bij Festival aan het juiste adres.
Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.nl
Bedankt, Vrouwenthrillers en AW Bruna uitgevers, voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling: 3,5*
Liesbeth en haar vriendin Wendy gaan samen op vakantie naar Terschelling, waar het jaarlijkse festival Duinroos plaatsvindt. Hun uitje naar dit Waddeneiland is zeer welkom. Liesbeth wil haar gedachten afleiden van de breuk met Freek, waar ze tien jaar een relatie mee had. Anderzijds is het ook een werkvakantie om informatie te verzamelen. Liesbeth kreeg immers de opdracht een boek te schrijven over Duinroos. Maar wanneer ze in het verleden van het eiland begint te graven, stuit ze op veel weerstand bij de plaatselijke bevolking. Vooral over een ongeval tijdens de allereerste editie van het festival wordt geheimzinnig gedaan. Dan gebeurt het ondenkbare: opnieuw doet zich eenzelfde ongeval voor, veertig jaar later, onder dezelfde omstandigheden. Langer op het eiland blijven is niet zonder gevaar.
Suzanne Vermeer zet met een korte, maar stevige proloog meteen de toon voor een spannend verhaal. Festival vangt meteen aan op het eiland Terschelling, waar de lezer al snel wordt ondergedompeld in vakantiestemming, muziek vibes en de natuur aan de Waddenzee. Het verhaal volgt Liesbeth en Wendy tijdens hun activiteiten. Het tempo is rustig en de sfeer ontspannen. Mondjesmaat worden elementen toegevoegd die eraan herinneren dat het om een thriller gaat: er gebeuren kleine eigenaardige dingen, vragen duiken op en de relaxte ambiance verschuift langzaam naar geheimzinnigheid. Toch had de auteur een aantal elementen boeiender en dieper mogen uitwerken om het verhaal spannender te maken. Zo is er bijvoorbeeld sprake van verstuurde berichten, maar hier wordt weinig mee gedaan. Nochtans wordt het personage Liesbeth neergezet als iemand die het niet schuwt om haar boekje te buiten te gaan en grenzen te overschrijden onder het mom van journalistieke nieuwsgierigheid. Wat dit verhaal een extra finesse geeft, is de uitgesproken Nederlandse cultuur: het Waddeneiland met zijn ons-kent-ons sfeer, het festival met artiesten van eigen bodem en de gezellige strandpaviljoens die de Nederlandse kust typeren.
Festival vormt een mix van een vakantieverhaal en een mysterie, maar het groeit niet uit tot een superspannend verhaal. Ook is het op meerdere punten voorspelbaar. De sfeer en omgeving wordt mooi neergezet, maar de auteur had meer diepgang en spanning in de plot kunnen steken. De elementen hiervoor zijn nochtans aanwezig, maar worden te weinig benut. Wie zin heeft in een duet van zomerse ontspanning en een matige mysterieuze spanning op een fijne vakantielocatie is bij Festival aan het juiste adres.
Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.nl
Bedankt, Vrouwenthrillers en AW Bruna uitgevers, voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling: 3,5*
1
Reageer op deze recensie