Een aangrijpend waargebeurd verhaal.

Booksanddreamz 26 november 2023
Na een feestje komt Annie niet meer thuis. Ze wordt als vermist opgegeven en er worden zoekacties gestart. Annie wordt dood teruggevonden. De wereld van Sienna, de beste vriendin van Annie, stort in. Haar leven komt op pauze te staan en ze moet een manier vinden om verder te gaan zonder Annie. Niets zal ooit meer hetzelfde zijn.

Nadat ik enthousiast was over haar debuutroman wilde ik graag dit nieuwe boek van Stefanie Sybens lezen. De inhoud klinkt spannend en de cover ziet er veelbelovend uit. Wat ik niet op voorhand wist, was dat de auteur met Meisje.vermist.gevonden een waargebeurd verhaal vertelt. Niet zomaar een waargebeurd verhaal, maar een waar ze zelf deel van uitmaakt. Dit boek geeft de gebeurtenissen weer van de vermissing van en de moord op Annick Van Uytsel, een zeer aangrijpend feit dat in het collectieve geheugen van elke Vlaming staat. Ik kreeg dan ook meteen kippenvel bij het lezen van het voorwoord van Stefanie Sybens.
De personages kregen de namen Annie en Sienna mee. Het hele verhaal wordt verteld door de blik van de auteur als personage Sienna, die als beste vriendin deze schokkende gebeurtenissen vanop de eerste rij meemaakte. Het is enorm knap hoe de auteur een zeer persoonlijk relaas neerpent op een manier die de lezer meezuigt in haar kwetsbare levensverhaal.
De lezer wordt meegenomen in de rauwe emoties van wanhoop, ongeloof, verdriet en eenzaamheid. Toch slaagt de auteur erin het verhaal niet te zwaar te verwoorden, maar vooral heel menselijk: de ups en downs die ze meemaakt, de keuzes die ze moet maken, de standpunten die ze moet innemen. Daarnaast komen ook nog thema’s aan bod die te maken hebben met opgroeien, de puberteit en onzekerheid en vooral ook vriendschappen.
Het kippenvel dat ik had bij het voorwoord nam ik mee doorheen het hele verhaal en ik ben diep geraakt door de getuigenis die dit boek is. Ondanks het zware thema vindt de lezer ook hoop en troost voor wie ooit iets gelijkaardigs heeft meegemaakt.
Ik wil de auteur bedanken voor haar oprechtheid en het zich zo kwetsbaar durven opstellen. Ook dankjewel aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar, al is dit de moeilijkste recensie die ik ooit heb geschreven. Hoe kan je immers een levensverhaal beoordelen? Alleen maar met diep respect voor de ervaringen en emoties van de auteur.
Stefanie, wat knap dat je jouw ervaringen zo eerlijk en broos hebt neergeschreven. Ik hoop dat het je verder heeft geholpen in je rouwproces en ik ben ervan overtuigd dat lezers die zelf met een groot verdriet of trauma kampen, grote steun gaan vinden in dit verhaal.
Meisje.vermist.gevonden is een aangrijpend verhaal dat ik wil aanraden aan iedereen die het moeilijk heeft en steun zoekt.

Meer recensies van Booksanddreamz