Een aanrader voor wie van verhalen met psychologische spelletjes houdt

Laura is een hardwerkende vrouw op alle vlakken: ze heeft een succesvolle carrière, heeft een goede band met haar zoon Daniel en tracht haar huwelijk in stand te houden. Haar leven komt op losse schroeven te staan wanneer Daniel zijn nieuwe vriendin komt voorstellen. Cherry is van bij het begin afstandelijk en gedraagt zich wat apart. Laura heeft haar al snel door: ze is een golddigger en als moeder is ze vastbesloten haar zoon te behoeden voor een foute partner.
Cherry is vastbesloten hogerop te komen in haar leven en wanneer ze verliefd wordt op de rijke Daniel lijken haar dromen uit te komen. Ze voelt zich echter niet welkom in de familie. Cherry besluit alles op alles te zetten om Daniel helemaal voor zich te winnen.
Laura en Cherry komen in een subtiel kat-en-muisspel terecht en geen van beiden bindt in. Dit blijkt echter ernstige gevolgen te hebben.

‘Zijn nieuwe vriendin’ begint met een proloog die je onmiddellijk nieuwsgierig maakt naar wat er is gebeurd. Het verhaal komt echter traag op gang. De auteur neemt haar tijd om de personages en de situatie in te leiden. In die schrijfstijl moest ik even inkomen, maar eens ik gewend was aan de trage maar gedetailleerde vooruitgang begon ik het verhaal al snel intrigerend te vinden.
Het verhaal wordt vooral verteld vanuit Laura en Cherry in de derde persoon. Zo leer je hen goed kennen. Je begrijpt hun redenering en hun zorgen en wensen. Ik kon me in beide personages inleven, ondanks dat ze zich niet van hun beste kant lieten zien. Je wordt als lezer meegenomen in de onderlinge relatie, die met misinterpretaties fout loopt van het prille begin. Nochtans waren de voornemens van beide personages goed en oprecht. Er ontstaan barstjes in de verhoudingen, die uitgroeien tot pijnlijke emoties en daaaraan worden acties gekoppeld. Die zijn aanvankelijk te begrijpen, maar zowel Cherry als Laura gaan een grens over, die niet meer omkeerbaar is.
Het is een psychologisch kat- en-muisspel dat zich tussen Laura en Cherry afspeelt zonder dat iemand anders dit door heeft. De grenzen worden steeds verder verlegd en als je je inleeft in de zieke geest die wordt beschreven, komt het voor mij geloofwaardig over.
Meer dan eens vraag je je wel af wie nu eigenlijk de ziekste geest heeft en wie het slachtoffer is. Dat maakt het verhaal psychologisch erg boeiend. Het is geen superspannend verhaal, maar wel een verhaal over psychologische spelletjes en een web van leugens waartegen je geen halt kan inroepen.
Ik vond het plot goed opgebouwd en de personages worden diep uitgewerkt. Het einde van het verhaal kan alle kanten op, dus het blijft een verrassing.
‘Zijn nieuwe vriendin’ is mijn eerste kennismaking met het werk van Michelle Frances en het boek heeft me aangenaam verrast. Ik wil zeker nog meer van deze auteur lezen.
Het is een aanrader voor wie van verhalen met psychologische spelletjes houdt.
Bedankt uitgeverij Lannoo voor dit recensieboek.

Meer recensies van Booksanddreamz