Magische wereld

Bookstagram_ilona 23 februari 2023
Steen der schaduwen is het eerste deel van de ‘Sleutels van het Lot’ reeks.
In dit verhaal gaat het over kroonprinses Myra en haar twee troonbeschermers Stefan en Or.
Door een foutje van een magiër, weten ze in plaats van tien jaar, twintig jaar lang niet meer wie ze zijn.
Het koninkrijk is in die tijd veroverd door de noordelijke hertog Mandrius en is nu aardig in verval geraakt.
Wanneer Myra haar geheugen weer terug heeft, zet ze alles op alles om haar plaats op de troon weer te herwinnen.
Makkelijk gaat dit niet, want er zijn duistere krachten aan het werk en dan wordt ze ook nog eens ontvoerd door een ontsnapte, duistere magiër. Deze magiër wil een krachtige steen, de steen der schaduwen’ terug, maar dat wil Anma Porfyrya ook. En laat dat nou net een volgeling van de Duistere te zijn. Zijn meester wil zijn macht nog verder uitbreiden en heeft alles voor deze steen over…
Kunnen de vrienden van Myra haar redden en krijgen ze het voor elkaar om de duistere krachten te beperken?

In Steen der schaduwen volgen we niet alleen Myra en haar vrienden maar zijn er ook een aantal andere verhaallijnen aanwezig. Ondanks dat deze op de een of andere manier met elkaar verbonden zijn, is het in het begin een brei van magiërs, de soorten magie, de wereld eromheen en natuurlijk het voorstellen van alle personages.
Dit zorgt ervoor dat het in het begin wat lastig is om goed te volgen. Het is een verhaal waarbij aandacht nodig is. Naarmate dit duidelijk wordt, volgt er een mooi verhaal in een uitgebreid omschreven magische wereld. Een wereld vol verschillende magiërs, gedaante wisselingen, magische dolken, verbindingen tussen de personages etc. Een verhaal dat naarmate het boek vordert, steeds sterker wordt.

M.C.Pallada begint het verhaal met de volgende quote: ‘Duisternis is niet het ontbreken van licht, maar de aanwezigheid van het kwaad.’
Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je merkt dat deze quote als een rode draad door het verhaal en de personages loopt. Dit is heel knap gedaan.
Dit zorgt ervoor dat de personages karakter krijgen en je leest en voelt hoe ze op de scheidingslijn wankelen tussen licht en donker.
Sommige personages blijven in het donker, maar andere personages zie je steeds meer naar het licht gaan en merk je hun struggeling. Mooi om deze ontwikkeling te lezen.

Waar het in het begin van het verhaal wat stroef verliep, was het plot juist vlot, spannend en vol actie. Ook zijn er plotwendingen in het verhaal, die je niet zo snel ziet aankomen. Dit zorgt ervoor dat de spanning steeds een stukje opgevoerd wordt.
Aangezien het een 1e deel is, blijf je met een aantal vragen achter, maar is het voor nu wel genoeg voldoening.

Ondanks dat ik er in het begin niet zo goed inkwam, vond ik het een interessant verhaal om te lezen en kijk ik uiteindelijk uit naar deel 2. Ik wil weten hoe de reis van Myra verder gaat. Wat komt er nog op haar pad etc.

Meer recensies van Bookstagram_ilona