Fantastisch slot en de belofte naar meer

Booktastic 21 januari 2024
Een spannend en passend einde aan de duologie. Wat een hoogstaand niveau voor een self-publishing auteur. 'De Verloren Wendy' overstijgt verwachtingen en is een aanwinst voor het Nederlandse Fantasy genre.

Voor de volledige recensie kan je vanaf 29 januari kijken op Fantasywereld nl

Maar om alvast kort uit de doeken te doen en iets neer te mogen zetten: Jami heeft mij wederom omver geblazen met haar fantastisch schrijftalent. Als je weet dat je hervertelling van een bekend sprookje gaat lezen, dan heb je bepaalde verwachtingen. En als Peter Pan liefhebber had ik die dus ook (laten we eerlijk zijn, ik ship (hé, hoe toepasselijk) al bij jaar en dag Wendy en Kapitein Haak dus ik weet dat ik onredelijke verwachtingen heb... Alhoewel....;) )

Maar al bij 'De Nieuwe Wendy' liet Jami zien dat ze alle elementen uit het Peter Pan verhaal in een volkomen nieuw en eigen jasje heeft gestoken. Geen standaard hervertelling dus, maar als lezer worden wij geïntroduceerd aan een geheel nieuwe fantasiewereld. Hoe deel twee zou zijn, dat was dus gissen, maar ook hier maakt ze het voor de sprookjesliefhebbers onder ons een sport om elementen uit bekende verhalen te herkennen, én maakt ze ons lekker voor meer.

Het verhaal over de tweelingzussen Sula en Sarina komt tot een waardig einde. Nadat de zussen elkaar in deel één voor het eerst sinds lange tijd weer zagen, wisselden ze van plek voor dit tweede deel. Toch bleven ze herkenbaar als authentieke karakters, zakte het verhaal nergens in en is dit een boek om te blijven doorlezen tot je - al veel te snel - het einde bereikt hebt.

Petje af dus voor zo'n fantastisch schrijftalent van Nederlandse bodem. Door dit in eigen beheer uit te geven heeft ze de volledige regie over haar verhaal weten te behouden. En al is het zwaarder om zelf je eigen correcties, planning, proeflezers, marketing en drukwerken te regelen, ze heeft het uitmuntend aangepakt en is wat mij betreft een inspiratie voor iedere aspirerende (fantasy) schrijver in ons kleine kikkerland.

Meer recensies van Booktastic