New Adult Queer Fantasy, een Hedendaags Meerminnensprookje met een snufje Criminologie erin.

Booktastic 24 juni 2021
Ben je op zoek naar iets lichts om te lezen, iets waar je je in kan herkennen? Dit boek vervult je met een goed gevoel, en dat nadat je net een emotionele en fantastische reis hebt afgelegd. Voor liefhebbers van zeemeermin verhalen een must. En mocht je een Queer-lijstje hebben dan mag deze echt niet ontbreken.

Meermintranen is een hedendaags verhaal over de 23 jarige Rosalie die het goed voor mekaar lijkt te hebben. Ze runt haar eigen restaurant en woont samen met haar vriendin Josie. Toch is haar leven niet zo perfect als het van buitenaf lijkt. Zo heeft ze moeite met haar moeder, die op haar beurt weer moeite heeft om Rosalie’s vriendin Josie te accepteren in de familie, en is ze een echte workaholic. Wanneer haar oma overlijdt gaan Rosalie en haar moeder afscheid nemen. Maar wanneer Rosalie dicht bij het water van het meer komt gebeurd er iets wat ze nooit eerder heeft meegemaakt.
Meermintranen is een heerlijk herkenbare hedendaagse fantasy die gemakkelijk wegleest en vol moderne thema’s zit. Ik werd nieuwsgierig toen ik ervan las in een queer-boeken groep en de prachtige cover zag. Zou het boek zo goed zijn als het er uit ziet en klinkt? Ja, echt wel!

Verfrissend is de relatie tussen Rosalie en Josie, die misschien niet de spotlight heeft, maar zeker niet op de achtergrond wegzakt. Sterling geeft een eigen draai aan het genre van de zeemeermin verhalen. Ze mixt traditioneel met modern en maakt haar hoofdrolspeelster net even ‘anders’ dan anders. En niet alleen vanwege de sprankelende huid die Rosalie krijgt wanneer ze onder water is. Zo veranderd Rosalie alleen in bepaald (zoet) water in een meermin, en zijn er dingen gaande op en onder water die je misschien niet zou verwachten.

Onderwijl schijnt haar studie criminologie door in de plot, want een rechercheteam komt opdagen en neemt een eigen rol in het verhaal in. Daarmee is de ontdekkingstocht van Rosalie – die een hele nieuwe wereld onder het water ontdekt- vergezeld van een fysieke speurtocht op het land. Een speurtocht waarbij Rosalie’s avonturen onder zee verdacht lijken.

Het verhaal is het beste te categoriseren als een New Adult. Zo is Rosalie begin twintig en heeft ze al aardig wat van haar leven op de rails. De thema’s die haar bezig houden zijn de dingen waar jong volwassenen zich eerder mee bezig zullen houden dan late tieners. Sterling houdt het beschaafd, wat ik enorm kan waarderen in New Adult fictie, maar laat het boek niet zonder romantiek. De liefde tussen Rosalie en haar vriendin is puur en voelt vrijwel net zo magisch als de transformatie van Rosalie zelf. Al zullen er ook strubbelingen zijn in hun relatie tijdens Rosalie’s herontdekking van zichzelf. Want zoals eerder gemeld heeft Rosalie het één en ander te leren over zichzelf en de mensen om haar heen. Haar emotionele reis is daarmee wat centraal staat in de plot.

Daarover gesproken, haar moeder die onbegrip toont tegenover haar vriendin Josie vond ik enorm meevallen en vaak verkeerd begrepen door Rosalie. Maar het gaf wel dat herkenbare element waar vrijwel ieder die zich identificeert als queer zich in zal herkennen.(Ik herkende het iig enorm). Dus ook al was de band met de moeder niet de beste, ik was nieuwsgierig of die zou verbeteren tegen het einde. En ook daarbij stelde Sterling niet teleur.

Rosalie had zo haar eigen fouten. Meerdere zelfs. Haar houding tegenover Josie halverwege het boek - oef! Ik wou haar uit het boek sleuren en vertellen dat ze als de donder de waarheid tegen Josie moest zeggen. Wederom ook hier, Sterling levert af wat ze beloofd (of wat ik als lezer op hoopte). Wat? Dat ga ik niet verklappen.

Meer recensies van Booktastic