Boeken die leven & gemene (knappe) tovenaars met hun demonen (ook knap)

Booktastic 01 oktober 2020
Boekenliefhebbers opgelet! En dan bedoel ik ook echt liefhebbers van boeken, want in deze Engelstalige Young Adult spelen boeken en de liefde voor boeken een belangrijke rol.

Ik heb gesmuld van dit verhaal, want ik ben dol op boeken en zelf van professie Bibliothecaresse, dus what's not to love? De 16-jarige Elisabeth Scrivener is opgegroeid als wees in een bibliotheek tussen de grommende en geketende boeken. (Ja, inderdaad, ze is als vondeling gelegd bij een bibliotheek waar ze haar hebben laten opgroeien. Als dat niet al een ultieme droom is... wonen in een bieb, maar dat terzijde.) Ze is vastberaden om een bibliothecaresse te worden, wat niet zo makkelijk is als je zou denken. Bibliothecaressen worden ook bewakers genoemd. Zij verzorgen de boeken (ieder met een eigen persoonlijkheid) en moeten vechten tegen de magische boeken wanneer ze van Grimoire (Boek met eigen persoonlijkheid) veranderen in een Malefict (een kwaadaardig monster door beschadiging aan de kaft of aan het papier etc...).

Dan op een nacht ontsnapt een supersterke Grimoire. Elisabeth is de enige die wakker lijkt te zijn en ze moet eigenhandig de Grimoire, nu een Malefict, verslaan voordat het haar doodt. In plaats van als heldin ontvangen te worden, wordt ze beschuldigt van sabotage en overgedragen aan tovenaar Nathaniel Thorn. En tovenaren, zo weten alle bibliothecaressen in spé, zijn kwaadaardige wezens die je niet kunt vertrouwen. Ze heulen immers met demonen, daar halen ze hun magische krachten vandaan.

Maar wie zit er werkelijk achter de aanvallen op de bibliotheken?

Spannende young adult over een magische wereld waar boeken persoonlijkheden hebben, praten en voor heel wat problemen zorgen. Waar tovenaars gevaarlijk zijn en samen werken met demonen, en waar bibliothecarissen de mensheid van onheil behoeden (Geloof mij, dit is niet eens zo ver van de waarheid in de bibliotheken waar ik gewerkt heb hahahaha).

Rijkelijk beschreven fantasiewereld inclusief weeldige gebouwen, prachtige jurken en een demon die zich kan veranderen in een kat. Een avontuur vol actie en fantasie waar elke liefhebber van boeken zich in zal herkennen. Met een vleugje romantiek in de vorm van de duistere tovenaar Nathaniel Thorn en zijn demon Silas. (Ik viel wel voor de aantrekkelijkheid van Silas, meer dan voor Nathaniel. Maar met hoe het geschreven is, kan dit ook).

Dus samengevat: pratende, magische boeken. Bibliothecaressen met zwaarden. Tovenaars in een hechte band met hun demon. Verraad en vuil spel, mooie jurken, historisch aandoende fantasie setting. Ik ben verkocht! Ik wil een deel twee! :')

Meer recensies van Booktastic