Duistere wereld vol sarcastische humor en nóg meer bijzonderen

Booktastic 01 oktober 2020
Het is Jacob gelukt om Noor te bevrijden. Met hulp van zijn vrienden weet hij haar veilig terug naar de Devil’s Arc te brengen. Maar Noor moet nog wel wat wennen aan al die bijzondere kinderen en volwassenen. Duister, luguber en sarcastisch. De sfeer die we van Riggs gewend zijn!

Oh, oh, wat duurde deze lang! Niet omdat ie zo dik is, maar omdat ik moeite had mijn hoofd erbij te houden en voortdurend andere boeken voorrang verleende. Niet netjes van mij!

De uitgebreide recensie komt op Fantasywereld. Zoals gebruikelijk met deze recensie exemplaren doe ik hier altijd een kort stukje en nog wat persoonlijke uitspattingen. En wat kan ik anders zeggen dan dat het geheel in de stijl van de vorige boeken voort zet, met dezelfde duistere en schimmige toon, wereld, personages en sarcasme om de humor erin te houden. Voor mij was het na deel 3 eigenlijk wel afgerond en klaar. Waar ik enthousiast was bij de eerste trilogie, heb ik moeite mijn aandacht te houden bij deze nieuwe reeks die werkelijk een verdieping biedt aan deze wonderlijke wereld.

De sfeer van het ouderwetse gemixt met het hedendaagse, de soms wat griezelige Bijzonderen en hun talenten, is weer zoals vanouds. Kortom, je dompelt je weer heerlijk onder in de wereld die deze reeks van Riggs zo intrigerend maakt. Inclusief foto’s die de tekst begeleiden en een veelbelovende cliffhanger voor het volgend deel.

Over die foto's gesproken..... Ik zie in veel recensies dat de methode van Riggs om foto’s bij zijn verhaal te gebruiken bejubeld wordt en realiseerde me dat er wat dat betreft een generatiekloof is. Als kind zonder internet fantaseerde ik op de WC wat er met de dames in de modebladen van de Wehkamp en Neckermann was, wie ik kon klonen voor een strijd, wie er geheim spion was, wat ze voor bijzondere talenten hadden. Nu zijn die dames niet bruikbaar voor een boek vanwege rechten, maar oude foto’s met verlopen copyrights of met een eigenaar die toestemming geeft, dat is een ander verhaal. Dat Riggs dit toilet-talent heeft weten te exploiteren is wel een applausje waard.

Meer recensies van Booktastic