Absoluut een topper

Bren Medusa de wit 05 oktober 2020
In dit verhaal volgen we Levy, een jong meisje die net even anders is dan de andere kinderen bij haar in de klas. Haar concentratie glipt vaak weg, waardoor sommen maken haar niet op tijd lukt, of ze een stuk van de uitleg mist. Het is niet dat ze niet slim is, integendeel namelijk, Levy is juist wel slim. Maar er ligt erg veel druk op haar schouders. Haar ouders zijn sinds kort gescheiden en Levy heeft het daar toch wel erg moeilijk mee, ook wordt er door haar moeder vaak tegen haar gezegd dat ze beter haar best moet doen en de kinderen op school pesten haar elke dag weer. Niet echt de meest ideale manier dus om je concentratie goed bij je schoolwerk te houden dus. Toch heeft Levy wel een hele lieve beste vriend, met een onwijs leuke naam vind ik, hij heet Robin en zo heet mijn beste vriend ook, dus dat kan alleen maar een hele gave vriend zijn dan! Samen kunnen ze uren de grootste lol hebben en Levy wil dan ook niets liever dan na dit schooljaar samen met hem naar dezelfde middelbare school gaan. Hiervoor zal ze alleen wel echt betere cijfers moeten krijgen. Levy lijkt steeds vaker de gemene woorden van haar klasgenootjes te geloven, dat ze dom is en traag en dat helpt haar concentratie ook niet bepaald. Ook blijft het pesten niet alleen bij schelden en gemene woorden, de pesters beginnen nu ook steeds vaker fysiek te worden en Levy voelt zich op school steeds eenzamer worden. Bijna elke nacht heeft ze er nachtmerries over, maar ze vertelt helemaal niemand wat er werkelijk speelt op school.
Maar dan vindt ze zomaar op een dag, op de straat een klein, wit, prachtig uitziend doosje. Levy pakt het op en neemt het met haar mee, het lijkt echt een aantrekkingskracht op haar te hebben. Natuurlijk deelt ze haar vondst zo snel mogelijk met Robin. Vanaf dan beginnen er steeds vreemdere dingen om hun heen te gebeuren. Eerst krijgen ze een berichtje via een webpagina, dan via de telefoon en zo nog meer. Het lijkt wel alsof de eigenaar van het doosje precies weet hoe haar te bereiken en waar en met wie ze op dat moment is. Ondanks dat Robin in eerste instantie denkt dat het maar raar en niet slim is om het doosje te bewaren, houdt Levy het toch bij zich. Want haar gevoel zegt haar juist dat de vondst van het witte wonderdoosje haar kan helpen… maar is dit ook zo of is ze nu echt in gevaar?
Levy en het witte wonderdoosje is het vierde boek van Lara Reims, alleen is dit wel haar debuut als jeugdboeken schrijfster. Van haar eerdere “Remi” trilogie ben ik echt hartstikke fan, dus ik was dan ook razend nieuwsgierig naar hoe ze een jeugdboek zou gaan schrijven. Ik ben dan ook snel begonnen met lezen toen ik het boek in huis had. En wat heeft ze dit weer onwijs goed gedaan. Het is echt een ontzettend leuk en spannend verhaal. Veel kinderen zullen zich ook zeker in Levy en Robin herkennen en dat maakt het boek voor zowel jongen als meisje een perfect verhaal om te gaan lezen. Lara haalt de onderwerpen over gescheiden ouders, pesten en zo nog wel wat meer heel erg goed naar voren. Onderwerpen die in mijn leven en ik neem aan velen met mij, absoluut belangrijk zijn om naar voren te halen, want pesten is iets wat nog zoveel gebeurd en het kan iemand echt voor de rest van zijn/ haar leven blijven achtervolgen. Ik ben zelf vroeger ook heel erg gepest omdat ik anders was dan anderen en als kind doet dat je heel erg veel en je gaat je zo ontzettend eenzaam en rot voelen. Dat zou niemand moeten meemaken. Maar ook gescheiden ouders hebben komt tegenwoordig heel erg vaak voor en de emoties hierin van Levy zijn zo ontzettend goed verwoord. Ik vond het echt een top boek en raad het dan ook echt aan om op scholen te gaan lezen, dus ouders, opa’s en oma’s en natuurlijk de leraren, als je nog een goed boek zoekt, dan is deze de absolute topper. Buiten dat deze onderwerpen aangehaald worden is het ook nog eens een hartstikke leuk verhaal die je buiten de avonturen die ze beleven door het witte wonderdoosje ook nog eens laat zien hoe ontzettend mooi en goed de kracht van vriendschap is.

Meer recensies van Bren Medusa de wit