Uniek, maf, maar geweldig verhaal!

Bren Medusa de wit 19 september 2020
Dit was serieus mijn eerste kennismaking met het werk van Mel Hartman, ondanks dat zij al behoorlijk wat boeken op haar naam heeft staan. Maar eindelijk was het dan zover en wat voor een kennismaking was dit! Mel heeft absoluut een volledig eigen en unieke schrijfstijl die ik serieus waar nog nooit eerder op deze manier heb meegemaakt, bij welke andere schrijver dan ook. Het verhaal wordt verteld vanuit April in de ik vorm, maar op zo’n heerlijke gekke en sarcastische manier dat je haar dan ook gelijk mag. Ze heeft een vertelvorm waarin je haar doen en laten gelijk meemaakt, maar ook dat ze iets aan het uitleggen/ vertellen is en je dan vertelt dat ze daar later in het verhaal op terug komt. Wat ze dan ook echt doet. Alsof je er een soort van bij bent, alsof April daadwerkelijk tegen jou als lezer zelf spreekt. Dat zorgt er dan ook voor dat het al snel heel erg beeldend wordt. Ik moest in het begin er even aan wennen, maar al snel zat ik helemaal in het verhaal en wou gewoon niet meer stoppen met lezen. Het is zo’n absurdistisch verhaal eigenlijk, maar dat niet op een verkeerde manier, het is juist heerlijk gek en tegelijkertijd onwijs verfrissend. April is een geweldig personage en haar beste vriend Steven, die begrafenisondernemer is, is zo gaaf! Vanaf de eerste ontmoeting met hem, mocht ik hem gelijk en ik hoorde zijn manier van praten dan ook echt in mijn hoofd. Heerlijk!!

“Kijk, het vaak tussen de doden vertoeven heeft me niet doen inzien dat ik gezond moet leven om het zo lang mogelijk te rekken. Het heeft me doen inzien dat het leven in het nu belangrijk is en dat je gewoon moet doen waar je zin in hebt, want voor je het weet worden je oogleden en lippen dichtgeplakt. En dan is het bye bye vette broodjes.” -blz.24-

April haar humor is gewoon prachtig, toen ik de zin hierboven las heb ik ook zo hard moeten lachen. En dat gebeurde nog vele malen meer door het gehele verhaal heen, want dit boek is niet alleen erg maf en heeft een toffe verhaallijn, maar het zit ook boordevol heerlijk sarcastische humor en als ik ergens van hou is het dat wel! Je ontmoet allerlei wezens die je uit allerlei sprookjes, mythen en sagen kent, je zou denken too much, maar dat wordt het gewoon geen moment. Terr is eigenlijk de droomwereld, waar de mens als hij/zij gaat slapen naartoe gaat in diens dromen, op dat moment kom je dus in de echte wereld van wezens zoals April binnen. Terr klinkt echt geweldig, er zijn zo goed als geen regels en een ieder leeft daar volledig vrij, er is geen plek voor ruzie, haat of jaloezie, wie wil daar nou niet heen. Ik denk dat ik me er prima zou kunnen vermaken in ieder geval. Daarom ben ik ook ontzettend blij dat dit boek een serie is, er komen dus nog meer tripjes naar Terr aan en ik heb er nu al onwijs veel zin in.

“Ze verschuilen zich achter een façade van technologie, macht en geld en zien dat als beschaving, terwijl werkelijke beschaving van binnenuit komt, uit de ziel en het hart” -blz.151-

Heb jij zin in een heerlijk urban fantasy verhaal, op een waanzinnig gekke manier verteld, maar gelijk zo verslavend is dat je alleen maar door en door wilt lezen, wacht dan geen moment en schaf dit boek echt aan. De cover is alleen al een plaatje, werkelijk waar prachtig, maar het verhaal zal je ook zeker niet in de steek laten! Het is echt ontzettend gaaf, je krijgt er een hele nieuwe wereld bij….of misschien beleef jij die wereld ook wel elke keer als je je hoofd te rusten legt om te gaan dromen? Wie weet…
Www.thebookdragonsnook.com

Meer recensies van Bren Medusa de wit