must read voor elke kattenliefhebber

Bren Medusa de wit 17 oktober 2019
Dit prachtig geïllustreerde boek vertelt de geschiedenis over katten vanuit de gehele wereldgeschiedenis van 7500 V.C tot aan 2018. Elke kattenliefhebber weet natuurlijk dat hun kat geweldig is en dat ze een avontuurlijk leventje leiden, hoewel ze ook vaak gezellig op de bank komen liggen, maar hey, slapen is uiteraard ook belangrijk voor onze trouwe metgezellen.

Rebelse Katten vertelt je als lezer allerlei leuke kattenfeitjes en weetjes, laat je kennis maken met meer dan dertig heldhaftige en beroemde katten, die ook echt bestaan hebben, of nog steeds leven, zoals bijvoorbeeld de welbekende Bob uit London. Ook wordt erin verteld hoe je je kat het beste kunt verzorgen, hoe hun lichaam werkt, hoe je kunt weten of je kat van je houdt, de bijgelovigheid van de mens over zwarte katten en worden er nog meer interessante feitjes en dingen over katten uit de doeken gedaan.

“Volgens de scheepsfolklore kan een kat het weer voorspellen. Maar is dat wel zo? Het antwoord luidt…MISSCHIEN. Een kat voelt vaak lang voor een mens dat er ander weer op komst is.” -blz.26-

De verhalen over de beroemde katten door de eeuwen heen beslaan twee bladzijden per kat, een voor hun verhaal en de andere met een prachtige illustratie van de desbetreffende kat. Het is werkelijk een feest om door dit boek heen te bladeren. Je komt meer en meer te weten over hun wel en wee en welke katten er allemaal bestaan hebben en wat zij hebben gedaan of hebben meegemaakt dat ze de status als heldhaftig en beroemd hebben gekregen. Zo maken we bijvoorbeeld kennis met Humphrey, de hoofdmuizenvanger van het Britse eilandenrijk die heeft geleefd in Engeland van 1988 tem 2006. Hij woonde daar op misschien wel het beroemdste adres ter wereld, Downingstreet 10. De Britse minister- president woont en werkt op dat adres en deze woning is dan ook al vele jaren het woon- en werkadres van heel veel katten, waaronder dus Humphrey. Hij was eerst een zwerfkat en heeft daarna acht jaar van zijn leven wel drie minister-presidenten gediend en werd een van de meest bewonderde en geprezen katten van heel Groot-Brittannië! Ook is er natuurlijk ruimte voor de beroemdste bibliotheekkat Dewey, Bob de voormalige straatkat waar inmiddels aardig wat boeken over geschreven zijn en die tegenwoordig gelukkig een heel goed leven heeft in Londen samen met James, zijn onderdaan (baasje). En ga zo maar door.

Onze eigen Storm is ook een echte rebelse kat! :P
“De katten van Venetië. In het Italiaanse Venetië zijn de bewoners al eeuwenlang DOL OP KATTEN. De redding van de stad van de Zwarte Dood in 1348 wordt wel eens aan katten toegeschreven, omdat zij de ratten op afstand hielden die de ziekte zouden overbrengen. -Stukje uit de Eregalij van muizenvangers - blz.49-

Dit boek is een must have voor elke kattenliefhebber, je kan desnoods elke avond of middag even een paar bladzijdes lezen om wat meer te weten te komen over je lievelingsdier. Of je doet zoals ik en leest het boek gewoon achter elkaar uit, tsja misschien ietsje te nieuwsgierig soms. Ik heb er in ieder geval van genoten. Het boek is heerlijk luchtig, geeft allerlei leuke, maar ook gekke informatie. En leert je van alles over katten door onze geschiedenis heen. Het boek is uitgekomen in een prachtige uitgave, hardcover en staat vol met mooie en leuke illustraties. Kortom een ware must-read voor de kattenliefhebbers onder ons. Ik wens je alvast heel veel plezier met lezen, ik weet dat ik dat zeer zeker had.

Meer recensies van Bren Medusa de wit