Heftig, emotioneel ijzersterk verhaal

Bren Medusa de wit 13 oktober 2020
Solovlucht is geen boek dat je zomaar even naast je neerlegt als je eenmaal begonnen bent met lezen. Het verhaal is behoorlijk heftig met alle dingen die Savarana heeft meegemaakt in haar leven en hoe haar leven op dat moment gaat. Haar leven gaat niet over rozen, maar toch schuilt er een oerkracht in Savarana, die niets anders wil dan liefde voelen, geven en erg belangrijk; overleven. Voor dat laatste zal ze flink moeten vechten. In haar verleden heeft ze al meerdere malen met mishandeling te maken gehad, vanuit het adoptiegezin, Isabella, de vrouw van haar vader en haar partners. Ze hoopt dan ook dat dit eindelijk achter de rug is als ze een relatie met Gunter krijgt. Het eerste deel van het boek gaat het vooral over de verschrikkingen die zij en haar broertje Jafar meemaken bij hun thuis, door hun pleegmoeder, hierdoor is Savarana dan ook niet overtuigd of adopteren wel echt zo nobel is als dat het wordt gesteld. Daarna maken we haar relatie met Roel mee, die ook alles behalve goed gaat, het is ook gewoon echt een gigantische hufter die zijn handen niet thuis kan houden en haar slecht behandelt. De vrouw van haar vader, Isabelle lijkt het eerst allemaal goed met haar voor te hebben, maar is zo gemeen en slinks dat ze haar hele leven wil bepalen en Savarana compleet afhankelijk van haar maakt. Ook hier blijkt ze weer niet veilig te zijn. Dan ontmoet ze Gunter…
“ Deze keer wilde ik een sterke, doordachte relatiekeuze maken, wilde ik een man die van mij hield zoals ik van hem hield. Zonder weg te vluchten in door mezelf roze geschilderde dromen.” —blz.257—
In het begin is het ook gewoon leuk en lijkt het erop dat de twee samen best wel eens gelukkig kunnen worden en die paar rare trekjes van hem, ach dat verandert met de tijd vanzelf wel, of ze went er wel aan, no biggie, toch? Maar al snel veranderen die paar trekjes in hele nare gedragingen, hij scheldt haar uit als hij het niet met haar eens is, haar eigen mening geven wordt absoluut niet gewaardeerd en uiteindelijk begint ook hij haar te mishandelen. Wederom is ze in een heftige en gewelddadige relatie beland, een waar ze maar niet lijkt uit te komen. Ze is schrijfster van beroep en dat leek hem in het begin allemaal zo geweldig, maar dat verandert als ze bij een grote uitgeverij gepubliceerd kan gaan worden, hier wil hij ook al niets van weten. Zijn jaloezie lijkt niet te stoppen en hij wordt steeds gestoorder in zijn gedrag naar haar toe. Haar leven is absoluut niet veilig meer en ze moet daar echt weg…de vraag is alleen hoe en gaat het Savarana lukken om hieruit te komen, of wordt deze relatie haar nu echt fataal?
“Hij was niet gewoon gek. Nee, ik leefde samen met een psychopaat! Ik had wel vaker gelezen dat psychopaten genoten van andermans pijn, Plezier hadden in het najagen van angst.” —blz.329—
Aloka Liefrink heeft met dit boek een behoorlijk heftig verhaal neergezet. Zelf heb ik ook gewelddadige relaties achter de rug en sommige dingen in het boek brachten me dan ook wel even terug het verleden in, maar gelukkig kwam ik daar snel weer uit door gewoon even iets anders te doen. Ik denk dan ook dat dit boek misschien voor sommige mensen echt te heftig kan zijn om te lezen, ik heb PTSS door mijn verleden opgelopen en daardoor vond ik het soms echt moeilijk om bepaalde stukken te lezen waarin ze zo zwaar mishandeld werd. Dat triggerde wel even dan, maar toch heb ik het boek uitgelezen. Waarom? Omdat ik de PTSS het niet weer wou laten winnen van me, maar ook omdat ik gewoon moest weten hoe het af zou lopen en of Savarana het zou gaan lukken om uit de handen van de zoveelste idioot te ontsnappen. Het is geen boek dat je na het lezen snel weer uit je gedachten zet, het geeft je aardig wat stof tot nadenken en het leeft echt nog een tijdje in je hoofd door. Heel veel respect voor Aloka dat ze dit zo in een verhaal heeft kunnen schrijven. Haar schrijfstijl is erg vlot en zorgt ook daarmee dat je verder wilt lezen. Absoluut goed neergezet en erg knap geschreven. Dit was mijn eerste kennismaking met een boek van haar, maar dit zal zeker niet de laatste zijn. Ben erg nieuwsgierig geworden naar haar andere verhalen. En Hamley Books heeft er met Aloka absoluut een topschrijfster bij!

Www.thebookdragonsnook.com

Meer recensies van Bren Medusa de wit