Een heerlijk tweede deel

Bren Medusa de wit 21 september 2020
4,5 sterren
In dit tweede deel lezen we over Ivy en haar beste vriendin Grace. Ze bezoeken tijdens hun vakantie in Arizona het reservaat van de Hopi-indianen. Ze werken er samen aan een project voor hun school over het eeuwenoude dorp Walpi. Vol goede moed gaan ze op weg, ze hebben er beide onwijs veel zin in. Daar maken ze kennis met Tyler, een jonge Hopi. Ivy is gelijk gecharmeerd van zijn uiterlijk, maar zijn gedrag laat nogal wat te wensen over. Hij zit met een taakstraf opgezadeld omdat hij zich nogal misdragen heeft en laat flink merken wat hij hier allemaal van vindt. Zes jaar geleden is zijn vader ineens weggelopen van huis na een ruzie met zijn moeder, in een gigantische onweersbui. Zijn vader is daarna nooit meer terug gekomen en lijkt spoorloos verdwenen te zijn. Hierdoor is Tyler volledig uit de ban gesprongen, hij was kwaad op alles en iedereen en begon tegen alle tradities van de Hopi-indianen aan te trappen, wat hem dus uiteindelijk de taakstraf heeft opgeleverd. Ivy kan, hoe graag ze dat eerst ook wil, Tyler maar niet uit haar gedachten zetten.

“God, waarom kon ze Tyler maar niet uit haar hoofd zetten? Er was helemaal niets te winnen bij die fascinatie die ze voor hem voelde. Die prachtige liefdesgeschiedenis die zich vorige zomer had voltrokken tussen Hannah en Josh…zoiets zou nooit met haar gebeuren.” -blz,89-

Langzamerhand leren de twee elkaar steeds beter kennen en beginnen ze elkaar in vertrouwen te nemen. Ivy begint net als Hannah het jaar ervoor, rare nachtmerries te krijgen waar Tyler ook nog eens in voorkomt. Ze begrijpt er helemaal niets van en besluit dan ook Tyler vragen te stellen wat de dromen misschien te betekenen hebben. Zo komt ze erachter dat het niet zomaar dromen zijn, maar visioenen.

“Een rilling liep over haar rug. Ze had gedroomd over katsina’s. Of eigenlijk over slechts een enkele katsina, die zich in een donkere grot met flakkerende toortsen aan de muur over een slapende Tyler heen had gebogen. Het was geen vriendelijk uitziende Katsina geweest: hij had een vooruitstekende snuit gehad, scherpe tanden en aan weeszijden van zijn hoofd een soort rode uitsteeksels. In zijn ene hand had hij een ratel gedragen met een pootafdruk erop. Wat had dit nu weer te betekenen? – blz.52-

Niet alleen Ivy kampt met problemen, maar ook Tyler zelf. Hij draagt een geheim met zich mee dat te maken heeft met een natuurgeest, in de vorm van een enge katsina. Ze besluiten hulp erbij te roepen van Josh. De jonge medicijnman uit Navajo Nation. Maar is Josh in staat om ze ook echt te kunnen helpen of blijven de bovennatuurlijke gebeurtenissen zich maar opstapelen zonder dat iemand weet wat hieraan te doen?

Wat was dit weer een heerlijk boek om te lezen. Echt genieten geblazen! Opnieuw een verhaal over Indianen en wauw, wat moet Jen hier ook weer onwijs veel research voor hebben gedaan zeg, echt diep respect. Haar manier van schrijven weet je zo snel mee te nemen in het verhaal en laat je niet snel meer gaan. Niet dat ik dat nou ook wou, want ik hou van dit soort verhalen. Opnieuw bouwde ik al snel een band op met de personages en leefde ik volledig met ze mee. Loved it! Hoe de Indiase bevolking omgaat met de natuur vind ik werkelijk prachtig en ook hun band met de natuur, hun voorouderen, de geesten en elkaar is machtig mooi. Daar zouden zovelen nog van kunnen leren. Ik heb altijd al iets met hun cultuur gehad, vind het werkelijk waar prachtig hoe zij denken en leven en Jen heeft dat met dit boek wederom zo goed naar voren weten te halen. Ik zou hier nog tig andere boeken over kunnen lezen en het zou me gewoon echt niet gaan vervelen! Een absolute aanrader om te gaan lezen! Ik ben er trots op ze in mijn kast te hebben staan en zal ze ook zeker weer eens gaan lezen.

“Soms hebben de geesten een boodschap voor je, zelfs als je liever niet luistert.”
www.thebookdragonsnook.com

Meer recensies van Bren Medusa de wit