Loved it

Bren Medusa de wit 17 oktober 2019
Soms komen er van die boeken uit waarvan je gelijk weet: "Yes die moet ik gewoon hebben." Dit boek sprak me dan ook echt op alle fronten aan en ik wist toen alleen nog dat ie uit zou komen.Toen het boek er dan eindelijk was heb ik hem ook gelijk aangeschaft. Jammer genoeg heeft het even geduurd voor ik 'm daadwerkelijk kon lezen en recenseren. Vorige maand heb ik het boek gelezen en nu eindelijk de tijd gevonden voor de recensie, hier is 'ie dan! :D Whoop, Whoop!

"Als je de drive hebt om dingen uit te vinden, dan vind je wel een ruimte waarin dat kan.'Een van mijn favoriete quotes van Monica." - Lacey, blz.52-

Lacey is een onwijs slimme meid die al vanaf jonge leeftijd exact wist wat ze wou gaan doen. En dat is een baan zien te krijgen bij het bedrijf dat de Baku heeft uitgevonden, Moncha Corp. Een Baku is een enorm populair robot huisdier waarmee je zo'n beetje alles kan wat je maar kan bedenken, de smartphone valt er volledig bij in het niet. Maar om dit te kunnen bereiken zal ze eerst moeten worden aangenomen op de eliteschool Profectus. En dat is nog niet zo makkelijk, je zal hiervoor echt moeten uitblinken, nu is dat absoluut wat Lacey kan, ze is zo ontzettend slim en weet van een hoop schroot de meest prachtige dingen te maken. Ze is er dan eigenlijk ook wel van overtuigd dat ze die aanmelding wel gaat halen. Maar dat gebeurt niet, Lacey wordt afgewezen omdat ze niet voldoet aan de hoge eisen die Profectus van zijn leerlingen eist, zoals het kunnen aanschaffen van een hoger level Baku, oftewel een peperdure. Haar volledige toekomst droom valt in duigen, ze weet zich geen raad meer en valt in een diep zwart gat. Ze lijkt ontroostbaar te zijn. Wanneer Lacey en haar beste vriendin Zora op straat worden lastig gevallen door een paar omhooggevallen etterbakken, waaronder de altijd vervelende en gemene Carter, valt de gloednieuwe Baku van Zora naar beneden het ravijn in. Lacey besluit erachteraan te gaan en de Baku Linus te gaan zoeken, ze hoopt hem dan nog te kunnen repareren voor Zora. Maar dan verandert alles voor Lacey, terwijl ze steeds verder in het ravijn afdaalt op zoek naar Linus vind ze de geruïneerde resten van een level 3-Baku. Ze sluit zich zowat haar hele vakantie op in haar werkschuurtje en sleutelt erop los, uiteindelijk krijgt ze het voor elkaar om de kat Baku te repareren. Ze noemt hem Jinx.

"Jinx was anders dan alle Baku's die ik eerder had gezien en wie zijn maker was bleef een raadsel. Een mysterie. Maar het was overduidelijk wie hem repareerde en hem weer tot leven wekte. Dat was ik en niemand anders. - Lacey. blz. 76-

Dan ineens wordt Lacey alsnog aangenomen op Profectus. Ze is door het dolle zo blij, haar toekomst droom kan toch nog in vervulling worden gebracht. Ondanks d'r blijdschap beginnen haar langzamerhand wel wat vreemde dingen op te vallen. Zoals dat idiote gedrag van Carter, een jongen waar ze mee op school zit en die haar altijd al heeft gepest begint zich steeds vreemder en haatdragender tegen haar te gedragen. Waarom in vredesnaam? Ook is Jinx heel anders dan alle andere Baku's , via gedachtes kan ze met hem communiceren, dit is normaal totaal niet mogelijk en ook lijkt hij een volledig eigen wil te hebben. Dan wordt ze ook nog eens hartstikke verliefd op Tobias Washington, wat moet ze hier dan weer mee? Haar hele leven staat op zijn kop en is Profectus nou wel echt de meest ideale school wat iedereen altijd beweert, of is er achter de schermen stiekem toch veel meer aan de hand?

"Ik slik weer als ik Tobia's gezicht zie. De boosheid verdwijnt en hij lijkt zich vooral verschrikkelijk gekwetst en verraden te voelen. Ik kan het hem niet kwalijk nemen, ik weet wat hij moet denken. Dat ik misbruik heb gemaakt van onze vriendschap en onze groeiende...wat het ook mag zijn...om een strategie te bedenken om hem te beschadigen. Het maakt niet uit dat dat nooit mijn bedoeling is geweest. Jinx wilde alleen Jupiter maar beschermen, wil ik zeggen, maar ik weet dat niemand me zal geloven. Baku's horen niets te willen." - Lacey. blz. 224-

Wat was dit een ongelooflijk gaaf boek! Ik heb het in no time uitgelezen. Amy Mc Culloch heeft een heerlijk vlotte, vloeiende en beeldende schrijfstijl waardoor ik al heel snel de wereld van de Baku's in werd gevoerd. En wat is het daar gaaf! Er zit ook nog eens zo nu en dan heerlijk sarcastische humor in en daar hou ik zo van. Het verhaal is geschreven in de Ik-vorm, vanuit Lacey haar ogen. Dit is totaal niet storend en zorgde er eigenlijk alleen maar meer voor dat je alles veel beter voor je kunt zien. Je leeft mee met de personages en vanaf de eerste tot aan de laatste bladzijde groeide mijn liefde voor de Baku steeds meer en meer. Wat zou ik ook graag een kat Baku als Jinx willen hebben, dat lijkt me echt zo gaaf. Maar of de katjes hier het ermee eens zullen zijn, dat betwijfel ik :) Dit boek is echt een absolute aanrader voor de Young- Adult liefhebbers, het is gewoon zo ontzettend leuk. Het verhaal zit supergoed in elkaar en laat je verlangen naar meer. Ik kan niet wachten tot het tweede deel ervan uitkomt :D Want yes, het is een serie :) Super!! Als jij een Baku zou mogen uitkiezen, wat voor dier zou je dan gekozen hebben?

"Ik wil geen vriend die ik moet dwingen bij me te blijven. Vriendschap gaat over keuzes, niet over verplichtingen." - Lacey. blz. 315-

Meer recensies van Bren Medusa de wit