geweldig distopisch verhaal!

Bren Medusa de wit 17 oktober 2019
Wat was ik onwijs benieuwd naar dit boek zeg, dus wat was ik blij dat ik mee mocht doen aan de blogtour :) Maar bracht dit boek mij ook waarvan ik hoopte dat het deed? Lees gezellig door en je komt erachter :)

In het boek volgen we het verhaal van Simon James. Een man die tot voor kort nog intens tevreden was met zijn leven. Hij had een gezin waar hij zielsgelukkig mee was en een baan waar hij zich helemaal in kon vinden, hij genoot van zijn leven. Maar dan valt alles in elkaar. Een giftige stofwolk trekt over de wereld en verwoest voor velen hun leven, zo ook dat van Simon. Hij blijft alleen over, heeft niets meer om voor te leven. De wereld lijkt tot zijn einde te komen en drie weken na de eerste gifwolk en ontelbaar miljoenen mensen en dieren levens later is Simon er klaar voor om te sterven. Het is 24 augustus 1996, oftewel, de laatste dag van zijn leven. Tenminste zo had Simon het wel gepland. Doodgaan in zijn eigen huis, waar hij zo lang en gelukkig met zijn gezin heeft geleefd, om daar te sterven vlakbij de graven van zijn gezin. Maar dat gaat niet gebeuren. Er komen mensen in speciale pakken zijn huis binnen en daar krijgt hij het ultieme dillema voorgeschoteld. Of hij dit alles, het vergaan van de wereld zoals wij die kennen, wil overleven als 'Adam' aan de zijde van een onbekende vrouw "Eva" om zo het voortbestaan van de mensheid te redden, of wil hij toch liever sterven. Simon wil niets liever dan dat laatste, maar het blijkt geen vraag te zijn. Simon heeft geen keuze en zal mee moeten werken aan het plan van Kim om zo de mensheid tegen uitsterven te bedreigen, goedschiks of kwaadschiks.

"Mijn naam is niet Adam. Ik heet gewoon Simon, 'fluister ik. 'Simon James, timmerman. Vader van Charlie, echtgenoot van Lisa, baasje van Max en Quinns beste vriend.' 'Dat is wie je ooit was, maar niet wie je vandaag wordt. Je ziet het nu nog niet zo, maar jij redt de mensheid. Jij wordt de grondlegger van een nieuwe, sterkere soort die onze planeet opnieuw zal bevolken." -blz.63-

Heeft dit boek mij gegeven wat ik ervan hoopte? Ohw yes, zeker weten! Wat is dit een ongelooflijk geweldig boek. Wat een verhaal! Eerst was ik al volledig verliefd op deze prachtige uitgave met de gouden cover, maar ook het verhaal heeft me te pakken. Joanne Carlton heeft zo'n heerlijk vloeiende, vlotte en beeldende schrijfstijl dat je niets anders kan dan je mee laten voeren in het verhaal. Ik zag alles voor me en man, wat leefde ik mee met Simon. Soms vloekte ik hardop tegen sommige personages in het boek dat ze hem met rust moesten laten, hahaha. En als een auteur dat weet te bereiken, dat je alles zo intens mee beleefd en al die gevoelens door je lijf razen tijdens het lezen, dan heb je het gewoon over een topper! Want wat is dit goed. Het verhaal is onwijs spannend en zit zo goed in elkaar, ik kan dit elke dystopie en thriller lezer aanraden om dit boek te kopen en er lekker voor te gaan zitten en te gaan lezen. Want dat is wat dit verhaal verdient!

"Deze planeet is beter af met enkel dieren. Zij bouwen geen machines en fabrieken, starten geen oorlogen of discussiëren niet over territorium. Zij doen niet aan oorlogsvoering omdat ze wat meer grond willen veroveren. Ze weten niet wat een wapen, zwaard of bijl is. Dieren vechten en doden enkel omdat het de natuurlijke cyclus is, maar nooit uit machtslust." -blz.158-

Dit verhaal geeft je gelijk ook een flinke dosis "stof" tot nadenken. ;) Want de mensheid is al zo lang bezig met onze prachtige planeet te verzieken. Stel dat dit ons echt overkomt, wat dan? Hoe kunnen we dit voorkomen en ga zo maar door. Ik vind het zo knap gedaan dat Joanne dit als rode draad door het hele verhaal heen heeft laten lopen, want het is iets waar we allemaal mee te maken hebben. Onze wereld is aan het sterven als we zo doorgaan, dit mogen we toch niet toelaten? Nu ben ik altijd al "into nature" geweest en vind ik dat men goed moet zijn voor het milieu, de dieren en elkaar. Maar ik hoop dat meer mensen dit, als ze het al niet deden, echt gaan doen. Want we zijn er om elkaar te helpen, we willen toch niet dat onze prachtige aarde naar de verdoemenis gaat door de zoveelste fout van de mens?

"By far, the greatest danger of artificial intelligence is that people conclude too early that they understand it."

-Elezier Yudkowsky-

Meer recensies van Bren Medusa de wit