Geslaagde fantasy

Brittleest 15 december 2022
Deze keer mocht ik Azkaloth van Anneke de Waard lezen en vandaag is het mijn beurt in de blogtour!

Er is door een profeet voorspeld dat er een groot kwaad in aantocht is, maar ook dat er een held is die dit kan stoppen. Dit lot is weggelegd voor Azkaloth, die ervoor moet zorgen dat het Nieuwelandse leger de Eilanden, de plek waar Azkaloth woont, niet inneemt. Daarbij krijgt hij hulp van Gabika, een huurmoordenaar die graag aan haar leven wil ontsnappen. Samen met hulp van bondgenoten proberen ze deze missie tot een goed einde te brengen, maar is iedereen wel te vertrouwen?

De wereld waarin het boek zich afspeelt zit zo goed in elkaar! De hele (ontstaans)geschiedenis komt door middel van sages en mythes aan bod. Er is daarnaast een hele godsdienst bedacht waarin alle goden en godinnen hun eigen dag hebben. Ook leer je veel draken (!) kennen. Dit zorgt er allemaal voor dat je je als lezer de wereld goed voor je ziet.

Waar soms wel een beetje moeite mee had, waren alle personages die geïntroduceerd werden. Het boek kent eigenlijk twee hoofdpersonen, Azkaloth en Gabika, en vanuit hen worden de meeste hoofdstukken verteld. Vooral aan het begin werden er veel bijpersonen genoemd, waardoor ik ze niet allemaal gelijk uit elkaar kon halen. Dit veranderde gelukkig wel naarmate ik verder in het boek kwam en aan het einde worden alle verhaallijnen heel goed samengevoegd. Ook zijn alle interludes die bijna na elk hoofdstuk komen soms een beetje afleidend, maar het zorgt er tegelijkertijd ook voor dat je de wereld nog beter begrijpt.

Ondanks dat het boek bijna 500 pagina's lang is, heeft het boek mij niet verveeld. Voor de afwisselingen waren er scenes met wat minder actie, maar die werden vaak opgevolgd door spannende gebeurtenissen, waardoor je weer gauw verder lezen wilde. Dit boek is zeker een geslaagde fantasy en ik heb ervan genoten om dit boek te mogen lezen.

Meer recensies van Brittleest