Fijne mix van science-fiction en fantasy

Brittleest 30 juni 2022
IJzer in Vuur is het eerst deel van de R-Evolutie serie. Jude is de leider van de Organisatie en wil de engelen terug laten keren. Echter wordt hij daarin belemmerd door zijn rivaal Tyler, een cyborg en leider van WAR. Hoewel beide een ander doel voor ogen hebben, beschikken beide partijen over iets wat de ander nodig heeft en moet er dus onderhandeld worden.

Het is een fantasy-verhaal met enkele science-fiction elementen. Voor mij was het alweer een tijdje geleden dat ik sci-fi las, maar al vanaf de eerste pagina zat ik gelijk in het verhaal. Het begint namelijk met een opdracht voor een moord die uitgevoerd moet worden. Erg spannend en dit zorgde er ook voor dat ik gauw verder lezen wilde.

H.M.C. Knight heeft een fijne, vlotte schrijfstijl met af en toe fijne humor. Wel is het een boek waar je soms je aandacht goed bij moet houden. Aan het begin komen er allerlei personages en groepen voorbij. Deze waren naar mijn idee af en toe wat vaag, waardoor het af en toe wat verwarrend was, maar hoe verder het verhaal vorderde, hoe duidelijker alles werd. Zo ongeveer halverwege het verhaal wordt duidelijk wie de Vijf zijn en hier zit een interessant verhaal achter.

De hoofdpersonen Jude en Tyler zijn goed uitgewerkt. Als lezer kom je steeds meer te weten over hun leven en karakter. Dit zorgt er ook voor de beweegredenen achter hun handelen voor mij duidelijk werden en hoewel ik het altijd met hun handelingen eens was, kon ik me toch met hen meeleven. Aan met de bijpersonages, die zich qua beschrijving misschien wat meer op de achtergrond bevonden, kon ik goed begrijpen. Vooral Alex vond ik een fijn bijpersonage. Je leert hem net genoeg kennen om hem in zijn keuzes te begrijpen, maar ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoe het nu met zijn ouders zit. Dit wordt misschien ook wel duidelijk in het volgende deel.

De beschrijving van de omgeving stond niet per se op de voorgrond, maar doordat het verhaal zich gedeeltelijk in Londen afspeelt, kon ik me de setting voor het grootste gedeelte wel voorstellen. Ook de andere ruimtes werden net genoeg beschreven om er een beeld bij te kunnen vormen.

Naar het einde toe wordt de spanning weer opgebouwd en kon ik het boek eigenlijk maar moeilijk wegleggen. Uiteindelijk komt dit samen in een spannende opstand aan het eind van het boek. Het eindigt dan met een plottwist die ik niet aan zag komen. Ik ben dus zeker benieuwd naar het tweede deel, want ik wil graag weten hoe dit afloopt.

Meer recensies van Brittleest