Geslaagde fantasy die fijn wegleest

Brittleest 24 december 2022
Ik mocht het boek Keten der Vriendschap van Lammert J. van der Horst lezen van uitgeverij Zilverspoor, bedankt!

Dit is het eerste boek van de Registers van het Noordland serie en gaat over een koninkrijk waarin een aanslag op de koning gepleegd wordt terwijl het rijk eigenlijk in vredestijd verkeert. Hier blijft het natuurlijk niet bij en verschillende personages raken hierbij betrokken.

Zo is er Jona, een soldaat, die op zoek gaat naar de daders. Maro en Frederik treffen elkaar in een tavarnee en raken ook verzeild bij de aanslag. Om een gegeven moment komen ze erachter dat ze tegen de Orde strijden, een geheim genootschap dat de macht omver wil werpen.

Het verhaal begint gelijk spannnend, waardoor je in het verhaal getrokken wordt. Hoewel het maar weinig hoofdpersonen zijn - wat ik overigens erg fijn vond, want vaak zijn er in fantasy boeken toch wel veel personages - vond ik het aan het begin toch wel lastig om ze in het geheel te plaatsen. Uiteindelijk viel alles wel samen en werden de meeste dingen mij wel duidelijk. De Orde lijkt een belangrijke rol te spelen, maar komt toch minder aan bod. Ik had hiet nog wel wat meer (achtergrond)informatie over willen hebben. Alle elementen van een fantasy zijn wel aanwezig!

Het boek leest makkelijk weg, op een goede manier. Dit komt enerzijds door de schrijfstijl en andererzijds door de verhaallijn. Er worden niet al te lange zinnen gebruikt en de personages hebben ook geen moeilijke namen. De verhaallijn bestaat uit opeenvolgende gebeurtenissen, zonder te veel zijsprongen, die goed en duidelijk beschreven worden. Op sommige momenten voel je dat je in het verhaal zit. Ook worden er bij elk hoofdstuk een plek en soort tijdstip aangegeven, zodat het steeds duidelijk waar je je in het verhaal waant.

Al met al, zeker een geslaagdr fantasy!

Meer recensies van Brittleest