Spannend vervolg met meer duidelijkheid

Brittleest 27 augustus 2022
Schaduw zonder Licht is het tweede boek in de R-Evolutie serie en gaat eigenlijk vrijwel gelijk verder waar deel 1 (IJzer in Vuur) stopte. Waar de gebeurtenissen in deel 1 naar een opstand leidden, wordt in dit boek duidelijk wat er daarna gebeurt. Tyler en Jude zijn nog steeds vijanden en de strijd tussen hen lijkt alleen maar verergerd te zijn, want beide maken cyborgs om hun zoektocht naar de Vijf compleet te maken.

Ik heb niet gelijk doorgelezen nadat ik deel 1 uit had, waardoor ik er eerst weer even in moest komen. Dit was echter van korte duur, want algauw zat ik weer helemaal midden in het verhaal. Net als boek 1 begint het verhaal gelijk vol actie en spanning, waarna het naar het midden toe weer iets rustiger wordt en naar het einde toe weer heel spannend wordt. De laatse paar hoofdstukken wilde ik dan ook zo snel mogelijk uithebben om te weten te komen hoe het afloopt. Het eindigt wederom met een open einde, dus heel benieuwd hoe het verder gaat!

De schrijfstijl vind ik nog steeds erg fijn; vlot geschreven met humor. In het vorige deel waren sommige gedeeltes nog wat onduidelijk, maar in dit tweede boek wordt veel daarvan verduidelijkt. Zo worden de doelen van zowel Jude als Tyler verder uitgewerkt, waardoor deze nu helemaal duidelijk zijn geworden. En zoals ik al hoopte, was er nu meer achtergrondinformatie over Alex. Verder komen May en Shira daar als belangrijke personages bij. Voor mij was het eerst nog een beetje onduidelijk wie zij nu waren, maar dit werd uiteindelijk helemaal duidelijk. Ze hebben beide een kracht van de Vijf, waarnaar Jude en Tyler zoeken. Zelf vond ik de meiden ook leuke personages om te volgen.

Een klein minpuntje is dat de wereld zelf, net als in het eerste deel, niet altijd beschreven wordt, waardoor het soms wat lastig voor te stellen was in wat voor omgeving de personages zich bevinden. Al met al was dit toch een fijn verhaal om te lezen, waarbij het science-fiction aspect meer naar voren komt, omdat de focus nu ook op het creëren van cyborgs ligt.

Meer recensies van Brittleest