Fijn vervolg

Brittleest 13 juli 2022
Voor Eeuwig is het tweede boek in de Cirkel van Vier trilogie geschreven door Julian ten Böhmer. Nadat de Dinion het boek waarin de regels geschreven staan, herschreven is, worden de regels tussen de rassen niet meer gehandhaafd. De elcenkoning wil een gebied infiltreren en de elf Finrohn sluit zich bij hem aan. Echter begint de lastra Orra ook een strijd, waardoor de Paladijnen zich ook in de strijd mengen. Het wordt steeds lastiger om tussen goed en fout, licht en duisternis, te onderscheiden...

De wereldopbouw en de details daarvan die me in het eerste boek (De Dinion) zo goed bevallen waren, waren in dit ook weer aanwezig. Hierdoor blijft het makkelijk om je de wereld voorstellen en je in de Middeleeuwse tijd vol spanning en actie te wanen. Kleine details als waarom elfen meer aanzien hebben, maken dat het verhaal echt tot leven komt.

De actie in het verhaal is onder andere het resultaat van de vele gevechten. Door middel van verhalen van de geesten worden ook andere gedeeltes uit de wereld belicht, waardoor deze ook tot leven komen. De geesten vond ik erg interessante en goed uitgewerkte toevoeging! Ze kunnen ook in gevechten ingezet worden, waardoor deze gevechten toch een andere wending krijgen dan je zou verwachten. Verder komen er nieuwe spreuken aan bod en het is interessant te lezen wat ze allemaal kunnen.

Wel waren het weer veel verhaallijnen en personages, maar gelukkig je de meest belangrijke al uit het eerste boek. Hierdoor kon ik zelf al gauw wel weer onderscheid maken wie nu wie was en wie aan dezelfde kant staan. Echter kwamen er ook weer een aantal nieuwe personages voorbij, zoals de dwerg Graonbrint, geesten en natuurwezens. Omdat ik nu de andere personages al kende, was het makkelijker om deze nieuwe personages te leren kennen en van elkaar te onderscheiden. Vooral de personages Finrohn en Orro leer je nu echt kennen, omdat er meer informatie over hun leven bekend wordt. Hierdoor werd het ook gemakkelijker om me in hen in te leven.

Er wordt steeds tussen verhaallijnen gewisseld op momenten dat het spannend is, waardoor elke verhaallijn eigenlijk met een kleine cliffhanger eindigt. Hierdoor wil je steeds verder lezen om te ontdekken hoe de gebeurtenissen af zullen lopen. Aan het einde komen al deze verhaallijnen mooi samen in weer een spannend einde.

Meer recensies van Brittleest