Fijne fantasy

Brittleest 30 juni 2022
"Moge de schaduw verhoeden dat het kwaad je ziet en moge het licht je beschermen als het kwaad de schaduw is"

In het boek "de Dinion" staan de levenswetten van de vier rassen beschreven en deze moet ervoor zorgen dat de vrede gehandhaafd blijft. Echter blijkt er onrust in het westen ontstaan te zijn, waardoor Garth, mens en magiegebruiker, de opdracht gekregen heeft om deze te herschrijven, zodat de vrede kan blijven bestaan. Er wordt een groep samengesteld om een queeste voor het verzamelen van vier koningszwaarden te ondernemen. Tijdens hun reis ontmoeten ze niet alleen nieuwe vrienden, maar komen ze ook vijanden tegen...

De Dinion is een fantasy-boek dat, zoals de cover al doet vermoeden, in de Middeleeuwen afspeelt en laat dat nou de perfecte combinatie voor mij zijn!
Het verhaal begint gelijk spannend. Je wordt meteen meegenomen in een toernooi tussen ridders, waardoor je gauw verder wil lezen.

De schrijfstijl van Julian ten Bohmer is fijn. De wereld waarin het boek zich afspeelt, is erg goed uitgewerkt en wordt door de beschrijvende schrijfstijl zonder moeite tot leven gewekt (en ook weergegeven op een mooie kaart!). Ik had geen moeite om de omgeving, de personen en gebeurtenissen voor te stellen, omdat dit alles dus met veel details beschreven wordt. Zo leven in deze wereld onder andere elven, elcen, dwergen en mensen en zij hebben elk hun eigen geschiedenis/verhaal. De elven spreken zelfs af en toe in hun eigen taal. Deze wordt ook vertaald waardoor het voor de lezer ook duidelijk is waarover zij spreken. Daarnaast zitten er ook magieelementen in verhaal, namelijk wind-, aarde- en windmagie. Door middel van spreuken kan deze magie opgeroepen worden.

De personages daarentegen leer je niet allemaal even goed kennen, omdat er veel voorkomen. Vooral aan het begin was het goed opletten, omdat ze vrijwel in een keer geïntroduceerd werden. Dit bleef voor mij verderop in het verhaal af en toe ook nog verwarrend wie nou wie was. Je leert voornamelijk over Finrohn de elf en Orra de lastra. Je leert over hun verleden en hun beweegredenen, waardoor ik me met name met Finrohn (terwijl hij eerder aan de slechte kan staat) wel kon inleven.

Daarnaast zit het boek vol spanning. De personages komen van de ene actie in de andere terecht en raken ook vaak in zwaardgevechten verzeild. Het einde was spannend, waardoor ik snel verder wil met boek 2.

Meer recensies van Brittleest