Het begin van het boek wekt je nieuwsgierigheid....

Carin 24 september 2019
Geir Tangen ‘Hartenbreker’
Een indrukwekkende start van deze prachtige Scandinavische thriller. Viljar Gudmundsson zijn leven staat op zijn kop als Alexander, zijn zoon, belt en vertelt dat hij wakker is geworden naast een dood meisje.

‘Een ogenblik lang hield de rest van de wereld op te bestaan en waren alleen Alexanders woorden er nog.’

Alles wijst naar Alexander als dader. Ook de getuigenverklaringen laten een beeld zien van Alexander die niet positief is. Viljar probeert het negatieve gedrag van zijn zoon weg te wimpelen of de schuld te geven aan de diagnose ADHD. Maar het gedrag wat Alexander ook na de moord vertoont is alles behalve onschuldig.

Rechercheur Lotte Skeisvoll krijgt met het onderzoek van het dode meisje te maken. Ze kent Viljar door de gebeurtenissen die ze samen meemaakten in het eerste deel van deze trilogie ‘Meesterwerk’.
Haar objectiviteit komt aardig in het geding door de vriendschappelijke relatie met Viljar. Daarbij kampt Lotte met de gevolgen van PTSS door haar vorige onderzoek in ‘Meesterwerk’.
Olav Scheldrup Hansen pakt de draad weer op in het team. Lotte moet een stap terug doen en Olav neemt haar plaats in als leider. Omdat Olav in het vorige onderzoek van het boek ‘Meesterwerk’ een groot fiasco was staat het team op losse schroeven.
En als er dan nog een moord in de vriendengroep plaatsvindt moeten ze alles op alles zetten om de dader te vinden.

In het boek komen de ervaringen van de vriendengroep naar voren, Veronica, Maria, Embla, Bjornar. Zo begint een gedeelte met het verhaal van Veronica. Het meisje dat het feest organiseerde. Haar ouders zijn het weekend niet thuis en het feest barst los. Veel alcohol en drugs. Veronica vertelt net als de anderen haar verhaal in het boek.
Zo lees je wie waar op welk moment was.
Omdat er nogal wat mensen op het feest waren en omdat niet iedereen nuchter was is het moeilijk om de juiste versie van wat er is gebeurt te vinden. Maar de meesten vertellen hetzelfde over Alexander en wat ze vertellen pleit niet voor hem.

Viljar probeert samen met Lotte en Josse de onschuld van Alexander te bewijzen. Nu Lotte op non-actief is gezet gaat ze Viljar helpen.
Josse is een oude vriend van Viljar. Hij zit in een rolstoel. Als Viljar ijsbeert en geen oplossingen kan bedenken, zijn Lotte en Josse druk in de weer en praktisch bezig. Door gesprekken te voeren met de jongeren die op het feest waren en hun ouders kunnen Josse en Lotte verklaringen bedenken waarom het lijkt alsof Alexander de dader is van de moord.

‘Een blind spoor? Bedoel je soms een dood spoor? Nee, ik bedoel precies wat ik zeg. De politie zoekt alleen maar naar bewijzen die de vermoedens bevestigen. Ze zijn blind voor nieuwe informatie die hun theorie in de war zouden schoppen. Ze zien alleen Alexander, de rest wordt genegeerd. We moeten dit zelf oplossen, Viljar. ‘

Viljar heeft het moeilijk met het idee dat zijn zoon niet de zoon is die hij dacht te hebben. Alexander heeft een duistere kant die Viljar niet kan bevatten.
Als blijkt dat Alexander in de extreemrechtse organisatie zat met Bakken en Viljar uitgedaagd wordt door deze leider wordt Viljars geduld op de proef gesteld.

4 sterren voor dit boek ‘Hartenbreker’. Het tweede deel van de trilogie van Geir Tangen. Een prettig lezend boek waarin verschillende personages hun verhaal vertellen. Lotte, Viljar, Alexander…. en de verhalen van de vrienden die terugkijkend verslag doen over het feest. Het feest waar een moord is gepleegd.
Het deel is los te lezen van het eerste deel.

'Ik kan het niet. Ik heb toch te veel van jou in me' (aldus Alexander in gesprek met zijn vader).

Meer recensies van Carin