Lezersrecensie

Aangrijpende autobiografie

Carlita 24 november 2021
Leven vanuit verzet – José Bosma

Soms word je gegrepen door een boek zonder dat je precies weet waarom. Dat overkwam mij tijdens het lezen van deze autobiografie. Ik heb er de tijd voor genomen en moest het af en toe ook even wegleggen om de inhoud goed te laten bezinken.
José Bosma haalt fragmenten uit haar leven in korte hoofdstukken naar boven en doet dat zo eerlijk, dat je niet anders kan dan van haar gaan houden. Je leeft mee met het levenslustige meisje dat probeert te ontsnappen uit de onveiligheid die ze thuis ervaart, vanwege een vader die zijn demonen niet onder ogen kan zien. Maar ook haar ervaringen als volwassen vrouw zijn aangrijpend en lijken onlosmakelijk verbonden met haar jeugd.
Toeval bestaat niet en vergeving is helend; dat zijn twee lessen die boven komen drijven als je Leven uit verzet leest. Een boek zonder antwoord op de vraag waarom dingen gebeuren. Maar wel een boek dat laat zien dat zelfs uit pijnlijke ervaringen parels kunnen groeien. Dit is er een.

Meer recensies van Carlita

Gesponsord