Een feelgood verhalenboek!

Carlita 05 juli 2023
Afgelopen maandag ontving ik Ter Lering ende Vermaeck, het nieuwste boek van collega-auteur Jose Bosma. En wat is het een prachtig geheel geworden! De kleurrijke, levendige cover is een fragment van een schilderij dat José zelf geschilderd heeft, aangezien zij creatief op vele fronten is. En het past perfect bij de verhalen die deze auteur in de loop der jaren geschreven heeft, over zeer verschillende onderwerpen.
De op zichzelf staande verhalen gaan over het dagelijks leven: over dingen die haar overkomen, over haar jeugd in de Jordaan, over grappige voorvallen en trieste gebeurtenissen. Verhalen met een lach en een traan, soms herkenbaar, soms hilarisch, soms om over na te denken.
De wijze waarop José schrijft is met verwondering; José maakt van alles mee en heeft het talent om het glas half vol te zien in plaats van half leeg. Zij vraagt zich niet af waarom dingen haar overkomen. Ze beschrijft het en kan er de humor van inzien. Titels als De Humor Loopt Op Straat en Koek En Soppig geven hiervoor al een subtiele aanwijzing.
In deze periode, waarin Nederland kreunt en steunt onder de ene na de andere crisis, is het heerlijk om bij het genot van een kop koffie dit boek erbij te pakken en je onder te dompelen in het leven van iemand die het leven neemt zoals het komt. Je kunt je even in een andere wereld wanen door de verhalen van deze getalenteerde auteur/schilder/levenskunstenaar en ik garandeer dat je even door een andere, vrolijker bril naar je omgeving zult kijken.
Ik heb genoten van het lezen van Ter Lering ende Vermaeck en kijk al uit naar de volgende schrijfsensaties van José. Ik beveel dit boek van harte aan!

Meer recensies van Carlita