Lezersrecensie

Geweldig boek

Carlita 11 mei 2021
Het fijne aan de boeken van Jeroen Windmeijer is dat je van tevoren al weet dat ze niet gaan teleurstellen. Hij heeft een manier van schrijven die enorm aanspreekt en dat is zichtbaar in de grote belangstelling vanuit binnen- en buitenland wanneer er een nieuw boek van hem verschijnt.
Als fan van het eerste uur heb ik dan ook reikhalzend uitgekeken naar Het Evacomplex, vooral omdat het Windmeijers tweede samenwerking is met Jacob Slavenburg, een auteur wiens boeken ik eveneens graag lees.

In deze intrigerende thriller, die zich afspeelt in Leiden en omgeving, krijgt journaliste Magda Filippo informatie tot haar beschikking die een heel ander licht schijnt over het Bijbelse verhaal van de zondeval. Ze is vastbesloten om zich hierin meer te gaan verdiepen en er een boek over te schrijven. Ze stuit echter op enorm veel tegenstand. Zo raadt Frank van As, de man van haar beste vriendin Cat en tevens bekend slangendeskundige, haar dringend af om iets dergelijks te publiceren. Frank en Cat zijn lid van een geloofsgemeenschap die elke twijfel met betrekking tot de Bijbel afkeurt en vooral Frank wordt qua geloof steeds fanatieker. Het zorgt voor problemen in het huwelijk van Frank en Cat.
En die problemen worden onoverkomelijk als er plotseling een dode valt…

Vanaf de eerste bladzijde zit je als lezer direct in dit verhaal, dat door verschillende personen wordt verteld. Zo leer je de meesten snel kennen en blijft de spanningsboog intact. In het tweede deel van het boek zijn er inmiddels zoveel doden gevallen dat de politie niet meer uitgaat van toeval. Vanaf dat moment spelen twee rechercheurs ook een belangrijke rol en kun je als lezer je eigen vermoedens toetsen aan hun denkproces. De personages zijn gedenkwaardig weergegeven; vooral de aalgladde voorganger van de dubieuze geloofsgemeenschap is een geweldig karakter om een hekel aan te hebben.

Ik vond de vorige samenwerking tussen Windmeijer en Slavenburg al erg geslaagd, maar met Het Evacomplex hebben ze de ideale combinatie gevonden tussen spanning, wetenschap en religie. Op een klein redactiefoutje na zit dit boek zo knap in elkaar, dat ik het binnen een mum van tijd uit had. Met nadwarrelend stof tot nadenken en geïnspireerd om zaken verder te onderzoeken. De heren hebben met Het Evacomplex een geweldige prestatie geleverd en ik kijk nu al uit naar de volgende samenwerking! Ik kan niet anders dan dit boek 5 sterren toebedelen.

Carlita
Perfecte Buren