Spannend en filmisch

Carlita 24 april 2021
‘Orakel’ – Thomas Olde Heuvelt

De jonge Luca fietst dagelijks samen met Emma, zijn klasgenootje op wie hij heimelijk verliefd is, van Katwijk naar Noordwijk richting school. Zo ook op die onheilspellende dag, wanneer ze een zeilschip ontdekken dat gestrand lijkt te zijn in een bollenveld bij de duinen.
Het schip ziet er eeuwenoud uit en Emma besluit het van binnen te gaan verkennen. Ze slaagt er echter niet in om er weer uit te komen. Ook hulpverleners die het schip betreden worden vanaf dat moment vermist.
Luca wordt min of meer gedwongen om zijn mond te houden over wat hij heeft gezien en de geheime diensten doen er alles aan om de mysterieuze gebeurtenissen voor de bevolking verborgen te houden. Wat daar ook voor nodig is. Luca kan de zaak echter niet laten rusten en belandt in een situatie die hij nooit had kunnen voorzien. En hij is niet de enige…

Allereerst de complimenten voor de prachtige cover en lay-out van dit dikke boek. Het had zomaar de cover van een graphic novel kunnen zijn. De hoeveelheid pagina’s schrikt niet af als je Hex en Echo, zijn vorige boeken, ook hebt gelezen, in de wetenschap dat Olde Heuvelt de aandacht wel vast weet te houden. Het is te merken dat er goed is nagedacht over Orakel. Er zijn verschillende personages die hun kant van het verhaal vertellen en daarnaast wordt er ook een 18e -eeuws scheepsjournaal weergegeven, waar de lezer ook de nodige informatie uit kan halen. De hoofdstukken zijn kort waardoor de snelheid erin blijft en Luca is een sympathieke jongen die je wilt zien overleven.

Hoewel er veel in korte tijd gebeurt en er zeker een spanningsopbouw in Orakel zit, ervaarde ik het niet als nagelbijtend spannend of eng. Het heeft meer de sfeer van een avonturenroman met bovennatuurlijke elementen en het is goed voor te stellen dat ook jongeren van Orakel gaan genieten. Olde Heuvelt schrijft beeldend en maak ruimschoots gebruik van conversaties, waardoor het verhaal gaat leven. Ook de herkenbaarheid van de locaties, zoals Noordwijk, draagt bij aan het leesplezier.

De duistere en beklemmende sfeer die in Echo werd neergezet is in Orakel niet terug te vinden. Dit boek zal waarschijnlijk door een breder publiek gewaardeerd worden en inmiddels heeft Olde Heuvelt genoeg fans vergaard om ook Orakel tot een succes te maken. Het verdient deze waardering ook. Maar de duizelingwekkende hoogte van Echo heeft het naar mijn persoonlijke mening niet bereikt. Een fijn leesbaar boek dat niet teleurstelt. 4 Sterren voor Orakel.

Meer recensies van Carlita